Podstawą oferty sieciowej Cisco są kolejne generacje klasycznych produktów – przełączników z serii Catalyst, urządzeń brzegowych (routerów) z serii ISR i rozwiązań bezprzewodowych z serii Aironet. Uzupełnienie stanowi innowacyjna platforma Meraki, która dzięki wykorzystaniu chmury znakomicie upraszcza zarządzanie nawet bardzo rozbudowanymi sieciami.

LAN coraz bardziej inteligentny

W projektowaniu sieci przewodowej, kiedy trzeba połączyć komputery na biurkach, telefony IP, drukarki itp., jako podstawę tworzenia LAN rekomendowane są przełączniki Catalyst. W ofercie Cisco wszystkie switche z tej serii należą do kategorii urządzeń zarządzalnych. I chociaż klienci z sektora MSP mogliby z tego powodu uważać je za produkty dla segmentu enterprise (zazwyczaj dość drogie) są one przykładem, że dziś nawet wysokiej klasy, markowy sprzęt nie musi kosztować dużo.

Urządzenia z serii Catalyst charakteryzują się wyjątkową bezawaryjnością. Ich renoma nie jest efektem marketingu, ale wieloletnich doświadczeń administratorów. Co istotne, nowa generacja przełączników Catalyst 9k umożliwia budowę niezawodnych sieci kampusowych z wbudowanymi – w ramach rozwijanej przez Cisco koncepcji Software Defined Access – rozwiązaniami służącymi do ochrony infrastruktury oraz automatyzacji czynności związanych z jej utrzymaniem. Sieć stworzona za pomocą m.in. przełączników Catalyst 9k oraz centralnego kontrolera SDN to dodatkowa warstwa programowa, zapewniająca wiele rozszerzeń funkcjonalnych, takich jak mobilność użytkownika w jej obrębie czy segmentacja ruchu.

Koncepcję SDA można realizować nie tylko w największych sieciach, lecz również w mniejszych systemach, liczących kilkaset portów, obejmujących np. komputery, drukarki, coraz częściej także systemy automatyki budynkowej, monitorowania itp. SDA w dużym stopniu ułatwia zarządzanie całą siecią, która zachowuje się jak jeden wirtualny przełącznik, który – co najważniejsze – będzie działać zgodnie z przyjętą polityką bezpieczeństwa. Poza tym obejmuje swoim działaniem nie tylko przewodową część sieci zbudowaną przy użyciu przełączników Catalyst, lecz także bezprzewodową, zawierającą punkty dostępowe Aironet.

Pełen potencjał WLAN

Sieć bezprzewodowa tworzona na bazie klasycznych produktów Cisco Aironet to również bardzo inteligentne rozwiązanie. Budowane przy ich użyciu środowisko z kontrolerem bezprzewodowym jest przygotowane do dużego obciążenia i obsługi bardzo wielu urządzeń końcowych. Punkty dostępowe są bowiem specjalnie projektowane do tego celu. Ich wydajność i niezawodność wynikają zarówno z zastosowania stabilnego, rozbudowanego oprogramowania, jak i zaawansowanej platformy sprzętowej. Dysponujące odpowiednimi zasobami obliczeniowymi, urządzenia z serii Aironet umożliwiają wykonywanie wielu zadań bezpośrednio w punkcie dostępowym, a nie na zewnętrznym sprzęcie. W rezultacie wydajność, niezawodność i funkcjonalność, którymi cechowała się dawniej wyłącznie klasa enterprise, są dziś w zasięgu przedsiębiorstw z sektora MŚP.

Więcej niż routery

Oferta urządzeń z serii Integrated Services Router, czyli routerów ze zintegrowanymi usługami, jest na tyle rozbudowana, że każdy klient może znaleźć coś dla siebie. Ich użytkownikami mogą być zarówno małe firmy, jak i większe przedsiębiorstwa.

ISR-y są jak szwajcarski scyzoryk. Ten bardzo uniwersalny i wydajny sprzęt zapewnia nie tylko zaawansowane funkcje routingu ale może pełnić w sieci wiele innych ról – przekonuje Wojciech Kotkiewicz, menedżer Działu Wsparcia Technicznego w ABC Data.

Klient, który zdecyduje się na użycie ISR, nie musi dokładać kolejnych „pudełek”, np. do akceleracji łączy WAN, ochrony poprzez sensor IPS, zestawienia tuneli VPN, uzyskania funkcjonalności centrali telefonicznej, bramy głosowej i wielu innych.

To już trzecia generacja tych urządzeń. Są bardzo dopracowane, w przemyślany sposób zaprojektowano ich budowę. Na nowej platformie można uruchamiać nawet kontenery linuksowe, co dodatkowo rozszerza jej zastosowanie – dodaje specjalista.

 

Sieć prosto z chmury

Obecnie każdy klient, duży czy mały, potrzebuje obsługi sieciowej, która będzie bardziej zaawansowana niż kiedyś, a jednocześnie łatwo dostarczana i zarządzana. Funkcjonalność ta znana jest z urządzeń klasy enterprise i kojarzona z koniecznością zakupu dodatkowego oprogramowania czy elementów infrastruktury oraz ich utrzymaniem. Aby tego uniknąć, warto wybrać rozwiązania Cisco Meraki. Ich wyjątkowość polega na bazującej na chmurze formie kontroli nad całym środowiskiem, co pozwala – przy zachowaniu łatwości obsługi – zachować zaawansowaną funkcjonalność.

To doskonała propozycja dla partnerów Cisco pragnących specjalizować się w dostarczaniu zewnętrznych usług informatycznych. Rozwiązania Meraki umożliwiają im znaczne wzbogacenie oferty i sprawne przejście od zaspokajania potrzeb sieciowych kilku klientów do obsługi wielu firm i instytucji. Każde przedsiębiorstwo, któremu dostarczają i w którym serwisują np. program księgowy czy CRM, musi przecież dysponować niezawodną siecią przewodową i bezprzewodową. Gdy liczba klientów rośnie, wyzwaniem staje się zarządzanie rozproszonym środowiskiem mniejszych lub większych sieci. Często – prawem serii – zaczynają się problemy w kolejnych obsługiwanych przedsiębiorstwach. W takiej sytuacji ich zdiagnozowanie i likwidowanie, nierzadko wymagające fizycznej obecności u klientów, może zamienić się w koszmar.

Zupełnie inaczej będzie to wyglądało, gdy integrator zastosuje rozwiązanie, takie jak Meraki. Umożliwi mu ono centralne zarządzanie wszystkimi sieciami pozostającymi pod jego kontrolą, w bardzo prosty, intuicyjny sposób, oszczędzając przy tym również jego czas – podsumowuje Wojciech Kotkiewicz.

W ofercie Meraki jest sprzęt dla sieci przewodowych i bezprzewodowych, czyli przełączniki warstwy 2. i 3., punkty dostępowe oraz urządzenia brzegowe pełniące rolę rozwiązań UTM. Zarządzanie nie jest prowadzone bezpośrednio na urządzeniach (nie trzeba łączyć się osobno z każdym, by go skonfigurować czy rozwiązać dany problem), ale jest wyniesione do tzw. dashboardu w chmurze. Dzięki temu integrator uzyskuje wgląd w całe środowisko, a jego kontrola jest maksymalnie uproszczona. Usługodawca, jakim jest Cisco, gwarantuje ciągłość pracy, stabilność, wszelkie aktualizacje oprogramowania i całodobowe wsparcie.

 

Dodatkowe informacje:

ABC Data, ul. Daniszewska 14, 03-230 Warszawa,
ABCData-ValuePlus@abcdata.eu,
tel. (22) 676-09-00

 

Trzy pytania do…

Wojciecha Kotkiewicza, menedżera Działu Wsparcia Technicznego w ABC Data

CRN Wielu klientów poszukujących rozwiązań sieciowych od lat wybiera urządzenia Cisco. Dlaczego?

Wojciech Kotkiewicz O wartości produktów sieciowych Cisco decyduje przede wszystkim wyjątkowej jakości konstrukcja sprzętowa oraz dopracowane i stale rozwijane oprogramowanie (np. Cisco IOS, AireOS). To, że działają tak wydajnie i stabilnie, nie jest dziełem przypadku i odnosi się do wszystkich urządzeń aktywnych – zarówno brzegowych, bezprzewodowych, jak i przewodowych. Te ostatnie wyróżnia np. użycie na platformie Catalyst 9k własnych, innowacyjnych układów ASIC (UADP), które są reprogramowalne. Pozwala to na ciągłe wprowadzanie nowych możliwości, jak np. najnowszego rozwiązania SDA. Decydując się na produkty Cisco, klient dostaje więc nie tylko bardzo stabilne, funkcjonalne i wydajne rozwiązanie, lecz także ochronę swojej inwestycji.

CRN A dlaczego partnerzy powinni stawiać na Cisco?

Wojciech Kotkiewicz Wdrażając u klienta rozwiązania tego producenta, mogą szybko zapomnieć, że w ogóle je zainstalowali. Oczywiście będą je utrzymywać, ale jakość tych urządzeń sprawi, że niezbyt często staną w obliczu awarii. Nawet rozwiązania przeznaczone specjalnie dla sektora MŚP standardem wykonania przypominają tworzone z myślą o klasie enterprise. Partnerzy nie muszą się więc martwić, czy będą stabilnie pracowały, a ich wydajność okaże się zgodna z tym, co podaje producent. Będą po prostu działać tak, jak się od nich oczekuje. To duży komfort dla partnera i gwarancja powodzenia w realizacji projektów.

CRN Na jakie korzyści mogą liczyć integratorzy oferujący rozwiązania Cisco podczas współpracy z ABC Data?

Wojciech Kotkiewicz Jesteśmy w stanie pomóc naszym partnerom od początku projektu do końca. Najpierw rekomendujemy udział w webinariach i szkoleniach, które prowadzimy. Partnerzy poznają tam wszystkie możliwości i nowe funkcje sprzętu. Taka edukacja zwiększa ich pole działania. Dzięki niej mają większą wiedzę – co wybrać i zaproponować klientowi, na jakie dodatkowe usługi postawić, sprzedając dane rozwiązania. Podczas warsztatów technicznych uczą się też wdrażać produkty tak, by potem nie mieć problemów. Jeśli partnerowi wciąż brakuje pewnych kwalifikacji, nasz zespół inżynierów pomoże mu na każdym etapie realizacji projektu, również działając u klienta końcowego pod szyldem jego firmy. Nasze wsparcie nie ogranicza się więc tylko do przedsprzedaży, czyli doboru rozwiązań. Oferujemy pomoc także we wdrożeniach i na dalszych etapach obsługi zaimplementowanych rozwiązań.