Epson w Polsce notuje zwiększenie sprzedaży we wszystkich kategoriach produktowych i planuje dalszy wzrost, inwestując w kanał sprzedaży – wynika z danych zaprezentowanych podczas niedawnej konferencji, w której wzięło udział ponad 100 partnerów japońskiej firmy z całego kraju. W roku finansowym 2017, zakończonym 31 marca br., lokalne biuro Epsona zwiększyło sprzedaż o 32 proc., do 35,47 mln euro. To dwa razy większa wartość niż średnia producenta w regionie CEE. W ujęciu ilościowym wzrost wyniósł 18 proc. (127,8 tys. szt.). Także w biznesie konsumenckim firma odnotowała w Polsce poprawę większą niż przeciętna w regionie (+20 proc. rok do roku w ujęciu wartościowym), a jeszcze lepszy wynik osiągnęła w segmencie biznesowym (+63 proc.).

Jak poinformowała Patricia Conte, Business Development Manager CEE, głównym tegorocznym celem firmy w naszym regionie Europy jest zwiększenie sprzedaży maszyn atramentowych EcoTank (do ponad 350 tys. szt.) oraz WorkForce Pro i RIPS (do ponad 39 tys. szt.). Epson zamierza także  rozwijać kanał sprzedaży urządzeń biurowych i zaangażować większą liczbę partnerów w sprzedaż maszyn z serii RIPS oraz WorkForce Pro. Kolejny celem na obecny rok finansowy jest utrzymanie pozycji lidera na rynku projektorów.

– Aby dalej się rozwijać, konieczne są inwestycje – przyznaje regionalna menedżer, wskazując w tym kontekście na dwa obszary: wzrost zatrudnienia (w całym regionie z 80 do 120 osób) oraz dalszy rozwój kanału partnerskiego. Na ten cel producent przeznaczy 10 proc. przychodów na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Środki te pójdą m.in. na promocje i rabaty. Kwota pieniędzy zasilających regionalny kanał sprzedaży ma zwiększyć się w tym roku z 2,5 mln do 20 mln euro.

Atrament w biznesie: podwójna korzyść

W ubiegłym roku Epson odnotował 52-proc. wzrost sprzedaży w segmencie atramentowego druku dla biznesu. Jak podkreśla Robert Reszkowski z polskiego oddziału producenta, klientów warto przekonywać niższymi kosztami użytkowania biznesowych maszyn atramentowych. Według danych Epsona zużywają one – biorąc pod uwagę maksymalne oszczędności – nawet o 96 proc. mniej energii niż sprzęt laserowy. Jednocześnie generują do 94 proc. mniej odpadów oraz emitują do 92 proc. mniej CO2. Oszczędności na samym prądzie w dużych przedsiębiorstwach mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy złotych w ciągu kilku lat – po wymianie floty maszyn laserowych na atramentowe.

W rozmowach z klientami warto też podkreślać, że użytkowanie sprzętu atramentowego w firmach obniża TCO, m.in. z uwagi na krótsze przerwy serwisowe i niską awaryjność. Co istotne, mniej pracy ma partner, bo nie musi zbyt często jeździć do klienta w celu wymiany czy naprawy urządzeń.

– W skali roku użytkownik traci cztery dni robocze na konserwacje, awarie, przestoje maszyn laserowych, a w przypadku atramentowych to zaledwie niecały jeden dzień – przekonuje Robert Reszkowski.

Perłą w koronie są według specjalisty Epsona maszyny z rodziny WorkForce Enterprise, które drukują z szybkością 100 str./min. Dzięki temu partnerzy mogą pójść z ofertą sprzętu atramentowego także do dużych firm, które wymagają wysokich prędkości druku. Wśród urządzeń o dużej wydajności są też modele RIPS – w ofercie japońskiego producenta znajdują się cztery urządzenia A3, które drukują do 86 tys. str./min.

Podczas KickOFF Epson 2018 zaprezentowano również wiele nowych urządzeń. Jedną z istotnych cech premierowego sprzętu drukującego jest znaczna poprawa wydajności materiałów eksploatacyjnych. Przykładowo w nowej serii C5000 zastosowano worki z atramentem zamiast kartridżów, przez co liczba wydruków wzrosła – w zależności od modelu – do 10 tys. str. w czerni (w poprzedniej serii maszyn wynosiła ona do 4 tys. str.) oraz do 5 tys. str. w kolorze. Ponadto w nowych urządzeniach mono A4 RIPS: WF-M5799DwF i WF-M5299Dw, zamiast małego worka na atrament zastosowano duży pojemnik o wydajności do 40 tys. str. Z kolei w modelach najwyższej klasy RIPS maksymalna wydajność tuszu czarnego wynosi 86 tys. str., w kolorze zaś 84 tys. str.

Istotną nowością cieszącą się zainteresowaniem był – z racji zintegrowanej funkcji autoryzowania zadań pozwalającej na zgodność z dyrektywą RODO – skaner WF-DS780 N. Dodatkowym atutem urządzenia jest możliwość automatycznego skanowania dokumentów różnych wymiarów i gramatury.

Producent bezpłatnie udostępnia aplikacje, które ułatwiają zarządzanie urządzeniami. Epson Device Admin zapewnia monitoring drukarek różnych producentów.

– Opcja kontroli kosztów pozwala je obniżyć nawet o 30 proc. – twierdzi Szymon Kaczorowski, Business Account Manager w polskim oddziale Epsona.

Nowości pojawiły się także, jeśli idzie o oferowane przez firmę projektory. Są to np. urządzenia przeznaczone do dużych sal konferencyjnych. W portfolio znajdzie się również model EBL12000Q z natywnym panelem 4K.

 

Podczas KickOFF Epson nagrodził również Partnerów Roku 2017. Listę wyróżnionych znajdziecie tutaj.

Więcej zdjęć ze spotkania można obejrzeć w galerii na crn.pl.

 

Zdaniem resellera

Rafał Kowalewski, odpowiedzialny za produkty konsumenckie i biznesowe, Corso

Do zakupu urządzenia atramentowego zwykle przekonuje klienta wstawienie u niego sprzętu na próbę. Innym sprawdzonym sposobem jest prezentacja wydruku u klienta, żeby przekonać go w kwestii jakości. Poza tym z naszych doświadczeń wynika, że do użytkowników biznesowych najczęściej przemawia porównanie TCO urządzeń atramentowych i laserowych. Nawet gdy w biurze stoją już maszyny laserowe (a tak jest w wielu miejscach), można sprzedać nowe urządzenia atramentowe, jeśli użytkownik miał problemy z drukarkami laserowymi. Warto więc o to pytać. Dobrze jest też dokładnie poznać potrzeby klienta. Przykładowo jeśli potrzebuje druku o wysokiej precyzji, powiedzmy w biurze projektowym, to daje się przekonać do maszyn WorkForce. Dla klientów ważny jest ponadto serwis urządzeń, który zapewniamy.

 

Trzy pytania do…

Krzysztofa Modrzewskiego, national sales managera w Epsonie

CRN Epson w Polsce w roku finansowym 2017 zwiększył sprzedaż o 32 proc. Jaki jest cel na rok 2018?

Krzysztof Modrzewski Zakładamy wzrost przychodów o kolejne 21 proc. To duże wyzwanie, bo poprawa wyników ma być jedną z największych w regionie. Ten cel możemy osiągnąć tylko przy udziale naszych partnerów biznesowych, inwestując w kanał sprzedaży. Największego wzrostu w bieżącym roku spodziewamy się w segmencie drukarek i skanerów biznesowych – wartościowo o 47 proc. w br. wobec +31 proc. rok do roku w 2017 r. Biorąc pod uwagę cały rynek, to duży obszar do zagospodarowania ze względu na dominację technologii laserowej. Jednak dzięki naszym staraniom i pracy współdziałających z Epsonem resellerów popularność i sprzedaż urządzeń atramentowych dla biznesu rośnie. Obecnie na całym polskim rynku biznesowych urządzeń atramentowych jesteśmy absolutnym liderem, z 65-proc. udziałem. Nie dalej jak dwa lata wcześniej mieliśmy udziały na poziomie 28 proc.

CRN Czy Epson będzie koncentrować się głównie na sektorze biznesowym?

Krzysztof Modrzewski Nie tylko, bo na rynku konsumenckim również zamierzamy rosnąć razem z partnerami. W tym przypadku chcemy zwiększyć sprzedaż drukarek i skanerów o 20 proc. Zresztą zakładamy wzrost sprzedaży w każdej grupie produktowej. Stosunkowo niewielki, bo o 10 proc., w przypadku projektorów, ale warto podkreślić, że ostatni rok był pełen sukcesów. Dzięki programowi Aktywna Tablica zdobyliśmy pozycję lidera na rynku edukacyjnym.

CRN W regionie CEE Epson zamierza zwiększyć zatrudnienie z 80 do 120 osób. W polskim biurze też ono wzrośnie?

Krzysztof Modrzewski W tym roku planujemy zatrudnić 10 osób. Obecnie mamy 17 pracowników, więc wzrost będzie duży. Zespół powiększy się przede wszystkim o handlowców.