CRN Polska Wraz z 2010 r. zakończył się okres, w którym
1&1 oferowało bezpłatnie usługi hostingowe. Na początku bieżącego roku
zaproponowaliście polskim użytkownikom ofertę odpłatnych produktów,
jednocześnie ją poszerzając. Słowem, klienci otrzymali już prezenty, teraz czas
ich przekonać, by płacili za wasze usługi.

Oliver Mauss Zacznę od wyjaśnienia, na czym polega nasza
oferta dla polskich odbiorców. Na początku 2011 r. zaproponowaliśmy im kilka
pakietów usług hostingowych, a także możliwość rejestracji domen, pocztę
elektroniczną i rozwiązania służące do przechowywania danych. Ostatnio
wprowadziliśmy też na polski rynek aplikację do monitorowania serwerów za
pomocą urządzeń mobilnych – 1&1 Mobile Ser-ver Monitoring App. Przeznaczona
jest do sprawdzania na bieżąco dostępności serwerów dedykowanych i działających
w chmurze, a także do nadzoru nad realizowanymi przez nie usługami (takimi jak
protokoły HTTP, HTTPS, SSH i pingowanie). Aplikacja współpracuje ze wszystkimi
popularnymi mobilnymi systemami operacyjnymi. Inną nowością na polskim rynku
jest Dynamic Cloud
Server. To wirtualny serwer, który można elastycznie konfigurować, w zależności
od potrzeb. Klient po prostu ustala pojemność RAM (od 1 do 15 GB), liczbę
rdzeni (nie więcej niż cztery), przestrzeń dyskową (od 100 do 800 GB). W ramach
usługi można też zmieniać system operacyjny – przechodzić z Linuksa na Windows
i odwrotnie. Wynajęcie dynamicznego serwera działającego w chmurze kosztuje
niecałe 100 zł miesięcznie (zakładając, że użytkownik korzysta z jednego
rdzenia procesora, 1 GB RAM i 100 GB pojemności dysku).

 

CRN Polska Ilu klientów udało się wam pozyskać w zeszłym
roku, gdy 1&1 oferowało darmowy Pakiet na Dzień Dobry?

Oliver Mauss Z bezpłatnej oferty skorzystało 40 tys.
polskich klientów (mówimy o okresie od sierpnia do grudnia 2010 r.). Teraz
proponujemy pakiety 1&1 Standard, 1&1 Perfect i 1&1 Professionell
również w promocji – za 50 proc. podstawowej ceny.

 

CRN Polska Ilu spośród tych 40 tys. klientów zdecyduje się
na wykupienie usług 1&1?

Oliver Mauss Trudno to oszacować, jeszcze nie ma do tego
podstaw. Dzisiaj mogę powiedzieć jedynie, że 40 tys. użytkowników, którzy
zdecydowali się przetestować naszą ofertę, to naprawdę dobry wynik. Nasze
wejście na polski rynek przebiega podobnie jak debiut w Hiszpanii – liczba
klientów rosła tam równie dynamicznie jak w Polsce. Nie wiem, jak rozwinie się
sytuacja tutaj, bo dopiero teraz zaczynamy sprzedaż naszych produktów. Ważne
jest jednak, że startujemy z mocnej pozycji, mamy rozbudowaną bazę
potencjalnych klientów. Naszym celem jest znaleźć się w pierwszej trójce
dostawców usług hostingowych. Planujemy go osiągnąć dzięki stopniowemu
rozszerzaniu oferty produktów przeznaczonych na polski rynek i zwiększaniu
sprzedaży.

 

CRN Polska Mówiliśmy o nowych domenach. A co z tymi, którzy
chcieliby migrować – przenieść swoją dotychczasową domenę na wasze serwery?

Oliver Mauss Taka możliwość nie istniała w darmowym Pakiecie
na Dzień Dobry. Po wprowadzeniu płatnych usług jednak można przenieść już
używaną domenę. Celem bezpłatnego pakietu webhostingowego było pozyskanie
zupełnie nowych klientów, nie zaś przyciągnięcie tych, którzy wcześniej
korzystali z usług innych dostawców. Chcieliśmy dać nowym użytkownikom szansę
wypróbowania naszych produktów. Jednocześnie warto podkreślić, że darmowy
pakiet miał służyć do testów i prób, ale witryny założone w jego ramach wcale
nie wyglądały jak strony testowe. Zależało nam na tym, by przekonać klientów,
że trzymamy wysokie standardy. To punkt wyjścia do związania ich z naszą firmą
na stałe.

 

CRN Polska Zapewne nie będzie łatwo namówić firmy czy
użytkowników indywidualnych, którzy już są związani z innym dostawcą, na
skorzystanie z waszej oferty. Niełatwo
też będzie skłonić tych, którzy używają darmowego Pakietu na Dzień Dobry, aby
wykupili usługi 1&1.

Oliver Mauss Polski rynek jest duży, my zaś nastawiamy się
przede wszystkim na małe i średnie przedsiębiorstwa. Co ciekawe, odsetek małych
firm, które prowadzą interesy w Internecie, jest w Polsce wciąż niski,
potencjalnie więc ich liczba może znacząco wzrosnąć. Oczywiście znajdą się tacy
przedsiębiorcy, którzy zrezygnują z dotychczasowego dostawcy na naszą rzecz,
ale przede wszystkim liczymy na zupełnie nowych użytkowników.

 

CRN Polska Jak 1&1 będzie rozwijać ofertę w Polsce?

Oliver Mauss Teraz przedstawiliśmy portfolio produktów przeznaczonych
przede wszystkim dla społeczności deweloperów zajmujących się webhostingiem. W
dalszej kolejności planujemy wprowadzać usługi ściślej związane z aplikacjami.
Chcemy także proponować narzędzia użyteczne w marketingu internetowym (SEO,
czyli Search Engine Optimization, i SEM – Search Engine Marketing),
wspomagające prowadzenie
e-biznesu, e-sklepów (np. funkcję umożliwiającą dokonywanie elektronicznych
płatności). Są to aplikacje, które sprawdziły się już na innych rynkach.
Przeznaczamy je dla drobnych przedsiębiorców, nie jest to oferta dla
deweloperów tak, jak np. bazy danych MySQL czy środowisko PHP, w którym
użytkownicy muszą sami programować. Oferujemy więc gotowe aplikacje, a nie
narzędzia programistyczne. Będziemy zatem wprowadzać więcej software’u
użytkowego, choć nie zapomnimy również o deweloperach.

 

CRN Polska Dlaczego klienci mieliby wybierać rozwiązania
1&1 zamiast, dajmy na to, Microsoftu, który ostatnio promuje swoje produkty
cloudcomputingowe.

Oliver Mauss Microsoft to duża firma, z bardzo szeroką
ofertą, która obejmuje oczywiście również aplikacje działające w chmurze,
stworzone z myślą o małych firmach. Nie znaczy to jednak, że będziemy
konkurować o tego samego klienta. 1&1 skupia się głównie na
przedsiębiorstwach, które robią biznes online. Proponujemy usługi i narzędzia,
które mają się przyczyniać do wzrostu przychodu ze sprzedaży usług i produktów
przez Internet. 1&1 specjalizuje się więc w określonym segmencie rynku, ma
dość ściśle zdefiniowaną grupę odbiorców. Chcielibyśmy zdobyć silną pozycję na
rynku produktów, których celem jest wspieranie działalności najmniejszych firm.
Zawsze zadajemy sobie pytanie, czego oczekują właściciele małych
przedsiębiorstw? Odpowiedź jest prosta: zwiększenia liczby klientów i wysokości
przychodów. My zaś oferujemy pomoc w podniesieniu oglądalności stron,
przyciągnięciu na nie klientów, analizowaniu ruchu na witrynach, udostępniamy
narzędzia do umożliwienia płatności kartą na stronie, a nawet storage online.
Microsoft również oferuje taki produkt, ale czy jego storage jest powiązany ze
sklepem internetowym? Raczej nie. Produkty Microsoftu mają charakter bardziej
generyczny, ogólny. 1&1 i Microsoft wywodzą się z różnych sektorów rynku.

 

CRN Polska Jakie są plany dalszej ekspansji 1&1?

Oliver Mauss Następnym krajem, w którym planujemy debiut,
jest Kanada. Potem zapewne będziemy się koncentrować na bardzo interesującym
rynku południowoamerykańskim.

1&1 jest jedną z największych firm hostingowych na
świecie. Ma 9,5 mln klientów. Działa w dziewięciu krajach, w tym od sierpnia
2010 r. w Polsce. Zajmuje pierwszą pozycję w rankingu dostawców hostingowych w
Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, drugą we Francji, czwartą w USA.
Należy do niej pięć centrów danych, w których funkcjonuje 70 tys. serwerów. W
Niemczech 1&1 oferuje nie tylko usługi związane z pocztą elektroniczną,
domenami i serwerami, ale również dostęp do sieci ADSL, VoIP, Triple Play.
Firmę założono w 1988 roku.