CRN Ostatnio zrobiło się głośno o ekspansji zagranicznej Komputronika. Na początku roku weszliście do Niemiec, poza tym otwieracie się na wschód. Jaki kraj będzie następny?

Wojciech Buczkowski Na razie jest za wcześnie na rozmowę o kolejnych krajach. Jeśli chodzi o zagranicę, to ważny jest dla nas rozwój w Niemczech, ponieważ to największy rynek w Europie. W styczniu bieżącego roku utworzyliśmy w Berlinie spółkę Komputronik GmbH. Rozpoczynamy sprzedaż na rynku niemieckim poprzez platformy internetowe – eBay i Amazon. Zamierzamy też otworzyć w 2014 r. własny sklep internetowy dla niemieckich klientów. Nie wykluczamy, że Komputronik GmbH rozszerzy ofertę o sprzedaż innym firmom z naszej branży, m.in. produktów zaawansowanych oraz usług świadczonych zdalnie. Warto zaznaczyć, że od dawna naszą ofertę kierujemy do wybranych niemieckich klientów. W okresie od 1 kwietnia do 31 grudnia 2013 r., czyli w ciągu trzech kwartałów naszego roku finansowego 2013/2014, z tego kraj pochodziło niemal 11 proc. naszych przychodów z eksportu. Oferta eksportowa Komputronika systematycznie się rozwija, trafia do kilkunastu krajów europejskich. W ciągu trzech minionych kwartałów przychody w tym kanale wzrosły o 76 proc., natomiast przychody całej Grupy w tym samym okresie wzrosły o blisko 45 proc.

 

CRN W 2014 r. będzie kolejny duży wzrost?

Wojciech Buczkowski Mamy swoje wewnętrzne plany, ale nie podajemy konkretnych liczb. Co do minionego okresu, to po trzech kwartałach roku 2013/2014 udział sprzedaży zagranicznej w przychodach spółki wyniósł około 28 proc., czyli wartościowo było to 350 mln zł. Ten rodzaj działalności cechuje się dużym bezpieczeństwem transakcyjnym. W ramach większości transakcji dokonywane są przedpłaty, a sprzedaż kredytowa jest w pełni ubezpieczona.

 

CRN Do eksportu zaliczacie też ofertę dla klientów zza wschodniej granicy?

Wojciech Buczkowski To zupełnie inny pomysł na biznes. Sprzedaż odbywa się jedynie w Polsce. Klienci ze wschodu zwykle zamawiają towar za pośrednictwem naszego sklepu internetowego, ale po odbiór przyjeżdżają osobiście, korzystając z dobrodziejstw systemu Tax Free. Specjalnie dla nich uruchomiliśmy punkty odbioru przy największych przejściach granicznych z Rosją, Białorusią i Ukrainą. Ponadto w kilkunastu naszych sklepach we wschodnich województwach pracują doradcy ze znajomością języka rosyjskiego. W lutym bieżącego roku otworzyliśmy też rosyjskojęzyczny sklep internetowy www.komputronik.ru, dzięki któremu ułatwiamy klientom znającym ten język nawigację i finalizację zakupów. Dodatkowo mogą korzystać z infolinii obsługującej ich w języku rosyjskim.

 

CRN Czy działania z myślą o zagranicznych klientach oznaczają, że odpuszczacie sobie polski rynek?

Wojciech Buczkowski Absolutnie nie. Staramy się zdywersyfikować działalność, to podstawa naszej strategii. W Polsce zwiększyliśmy sprzedaż o ponad 20 proc. i nadal rozwijamy wszystkie kanały sprzedaży.