Moim zdaniem
postęp, do którego doprowadził Daumard w ciągu jednego roku jako manager iPada
i iPhone’a, jest imponujący. Przede wszystkim zmieniło się postrzeganie Apple’a
w kanale. Jeszcze nie tak dawno zdecydowana większość dostawców rozwiązań
uważała, że producentowi nie zależy na rozwijaniu biznesu poprzez współpracę z
nimi. Dzisiaj te same firmy mają odmienną opinię, bo z Apple’em ściśle
współdziałają.

Zysk, który
Apple wypracował wraz z HTG Peer Groups – składającą się z 260 członków grupą
dostawców rozwiązań z Harlan w stanie Iowa – jest dobrym przykładem postępu,
jakiego dokonał Daumard.

Około 35 proc. członków HTG zdobyło nowy
certyfikat Apple Consultants Network
– powiedział Arlin Sorenson,
założyciel i prezes HTG. Zdaniem Sorensona Francois Daumard jest człowiekiem
błyskotliwym, który dobrze zna kanał.

Był wytrwały i konsekwentny w swoich
działaniach i mamy tego efekty
– uważa prezes HTG. – Przed Daumardem producent nie angażował się w rynek MSP. Teraz szkolimy
się, Daumard dzieli się z nami wiedzą i doświadczeniem innych partnerów, uczy
nas, jak zarabiać na usługach, i skupia się na tym, aby nam pomóc w osiąganiu
wspólnych celów. Wie także, jak pracować efektywnie ze wspólnotami i spożytkować  siłę wynikającą z działania w grupie.

Przez wiele,
wiele lat trudno było o tego rodzaju opinię o strategii kanałowej Apple’a. W
rzeczywistości jednak Apple jest jedną z nielicznych firm grających bardziej w
kanałowej ofensywie niż w defensywie. Podczas gdy wielu głównych dostawców
dzisiaj jest zainteresowanych raczej ograniczaniem kanału niż pozyskiwaniem
nowych partnerów, by agresywnie zdobywać rynek, Apple w komunikacie
marketingowym dla Apple Consultants Network mówi: „Become A Part Of Something
Big”.

Za „coś
wielkiego” uznano także wyniki sprzedaży iPada i iPhone’a. W ostatnim kwartale
Apple sprzedał 35,1 mln iPhone’ów i 11,8 mln iPadów. Dzięki trendowi
bring-your-own-device, który szturmem opanował świat biznesu, Apple skupia się
na działaniach mających uświadomić odbiorcom, że iPad i iPhone to
pełnowartościowe elementy rynku business-to-business.

Nie
przyłapie się Daumarda lub prezesa Apple’a Tima Cooka mówiących otwarcie o radykalnej
przemianie w podejściu Apple’a do kanału i partnerów. Ale ona zachodzi. I
partnerzy, we własnym interesie, powinni ją dostrzec.

 

Felieton ukazał się w
amerykańskiej edycji CRN