CRN Rozwiązania chmurowe wciąż nie sprzedają się w Polsce tak,  jak tego oczekujecie. Z czego to wynika?

Monika Mickiewicz Ciągle mamy dystans do Europy Zachodniej. Trzeba jednak pamiętać, że tam wcześniej wprowadzono model abonamentowy, który był stosowany także w przypadku rozwiązań on-premise. Z kolei my dłużej byliśmy krajem, w którym sprzedaje się paczki z płatnością jednorazową. Ale od roku klienci szukają informacji o chmurze i chcą na ten temat rozmawiać. Czasem odnoszę wrażenie, że są bardziej otwarci, niż to się naszym partnerom wydaje. Dlatego kluczem do sukcesu jest przekonanie re-
sellerów, że chmura to model sprzedaży, na którym skorzystają także oni.

 

CRN Z naszych rozmów z czytelnikami wynika, że w wielu przypadkach nie będzie to łatwe…

Monika Mickiewicz Wydaje mi się, że transformacja technologii trochę zaskoczyła wielu resellerów. Rola, w której dotąd czuli się bardzo dobrze i odnosili sukcesy, nagle się zmieniła. I chociaż nie ma innego wyjścia, to nie wszyscy chcą się zmieniać. Trudno się zresztą dziwić – nadal ich podstawowy biznes to sprzedaż on-premise. Przy czym nie chodzi tylko o licencje, ale o duże ilości powiązanego z nimi sprzętu. W tym przypadku marża wciąż jest wolumenowo bardzo duża. Ponieważ chmura wymaga innego myślenia, pojawiają się nowi partnerzy, nieobciążeni takimi doświadczeniami. Młodzi (najczęściej) ludzie, którzy zakładają pierwsze firmy, nie mają dylematów. Widzą w chmurze swoją przewagę, świetnie czując się w „wirtualnym świecie”, bo to ich naturalne środowisko. Piszą blogi, są bardzo aktywni na portalach społecznościowych i takimi drogami docierają do klientów.