CRN Najpierw pytanie do
byłego szefa działu Enterprise Business Group w AB. Skąd pomysł na dalszy
rozwój kariery w Eptimo zamiast współpracy z jednym ze znanych
dystrybutorów? Nie było innych ciekawych propozycji?

Przemysław
Kucharzewski
Po sześciu latach pracy w AB miałem ciekawe propozycje
od kilku dystrybutorów, również tych największych. Zwyciężyła jednak chęć
budowania czegoś od podstaw. To leży w mojej naturze znacznie bardziej niż
„pilnowanie” rozwiniętego biznesu.

 

CRN Podobnego zdania musi
być sporo byłych pracowników AB. Przekonaliście do współpracy Sebastiana
Janowskiego, do niedawna pełniącego funkcję key account managera retail we
wrocławskiej firmie, a także Agnieszkę Dziergwę z tamtejszego
marketingu, Elżbietę Jankowską, wcześniej project managera w AB,
i wreszcie Katarzynę Rybkowską, business unit managera… W sumie pochodzi
stamtąd aż 12 pracowników Eptimo.

Przemysław
Kucharzewski
Z większością tych osób współpracowałem. Są to
wspaniali ludzie z wielkim doświadczeniem. Tworząc nowy projekt, chciałem
mieć u boku właśnie takie osoby. Zaproponowałem im współpracę, przedstawiłem
plan działania, a oni uznali, że będą mieli większe szanse na dalszy
rozwój zawodowy w zupełnie nowym przedsięwzięciu.

 

CRN Czy to oznacza, że
cały wasz zespół opiera się na osobach z tej spółki?

Józef
Szajter
Nie można tak powiedzieć. W Eptimo już teraz pracuje ponad
20-osobowy zespół menedżerów oraz handlowców z wielu różnych firm. Na
początku 2015 r. zatrudnimy kolejne osoby (około dziesięciu), które
pozyskamy od innych dystrybutorów i nie będzie wśród nich nikogo
z AB.

 

CRN Jak wygląda struktura
właścicielska Eptimo? Jaką rolę odgrywa w niej spółka Senetic?

Józef
Szajter
Senetic nie posiada udziałów w Eptimo. Kapitał akcyjny
spółki jest w rękach osób prywatnych.

 

CRN Jak duży to kapitał?

Przemysław
Kucharzewski
Możemy zapewnić, że dysponujemy wystarczającym kapitałem
założycielskim, aby budowa takiego biznesu jak Eptimo była możliwa bez obaw
o jego powodzenie na początkowym etapie.

 

CRN To ważne, bo jednym
z zarzutów, jakie padają w rozmowie o Eptimo z waszymi
konkurentami, jest kwestia finansowania. Według nich nie macie wystarczających
funduszy, żeby rozwijać coś więcej niż zwykłe przepychanie pudełek…

Józef
Szajter
Pomimo tego, że oficjalny debiut Eptimo miał miejsce
w listopadzie br., sprzedaż wybranych produktów prowadzimy już od kilku
miesięcy i notujemy stały wzrost przychodów. W październiku nasze
obroty przekroczyły 11 mln zł przy całkiem rozsądnej marży.
A zatem poza kapitałem założycielskim dysponujemy już także kapitałem
obrotowym i finansowaniem pozwalającym zrealizować obrót na poziomie kilkuset
milionów złotych. Jesteśmy spokojni o dalszą działalność, bo mamy
zespół dobrych handlowców, zdobyliśmy zaufanie pierwszych klientów i mamy
przemyślany pomysł na biznes.

Przemysław
Kucharzewski
Warto dodać, że zdobyliśmy też zaufanie producentów, z którymi
podpisaliśmy nasze pierwsze umowy dystrybucyjne.

 

CRN Do tego zaraz
wrócimy. Najpierw jednak chciałbym zapytać, co sądzicie na temat opinii,
zgodnie z którą wasz pomysł jest ciekawy, ale „spóźniony o kilka lat,
bo dystrybucja się konsoliduje”. Czy was ten trend nie dotyczy?

Józef
Szajter
Po pierwsze nie chcemy być broadlinerem, a więc nie
będziemy działać w segmencie, który pierwszy padł ofiarą konsolidacji
i erozji marż. Stawiamy na dystrybucję z wartością dodaną – zarówno
w Polsce, jak i za granicą.

 

CRN Z kim zamierzacie konkurować?
Z największymi VAD-ami, jak Veracomp, czy niszowymi dystrybutorami, jak
Bakotech? A może docelowo szykujecie się na „średnią półkę”?

Przemysław
Kucharzewski
Chcemy być VAD-em, ale z mocno ograniczonym,
wyspecjalizowanym portfolio rozwiązań. W poszczególnych segmentach rynku,
takich jak bezpieczeństwo, sieciówka czy zasilanie, planujemy dystrybucję
produktów jednego, dwóch, maksymalnie trzech dostawców. Cel jest taki, aby nasi
partnerzy mogli dzięi ofercie Eptimo zbudować kompletną infrastrukturę IT
w każdej firmie.

 

CRN Jakie marki będą dla
was kluczowe?

Przemysław
Kucharzewski
Obecnie staramy się znaleźć takich dostawców, którzy są
unikalni na polskim rynku. Chodzi o firmy, które w ogóle jeszcze nie
prowadziły tutaj działalności albo prowadziły ją w ograniczonym zakresie.
W dalszej perspektywie będziemy rozmawiać z kolejnymi dostawcami
– już obecnymi na rynku lub chcącymi na nim zaistnieć.

 

CRN A konkretnie?

Przemysław
Kucharzewski
Przykładowo Legrand z systemami zasilania
gwarantowanego, ZTE z rozwiązaniami sieciowymi, Bufallo Technologies ze
storage’em dla systemów monitoringu wizyjnego czy też Rhino z czytnikami
do wody, gazu i prądu…

 

CRN Rhino? Po co wam
w ofercie liczniki telemetryczne?

Przemysław
Kucharzewski
Zgodnie z dyrektywą unijną do 2020 r. wszystkie
liczniki w Polsce powinny zapewniać możliwość zdalnego odczytu danych. To
ogromny rynek, na który wchodzimy już teraz.

 

CRN A bardziej znane
marki?

Przemysław
Kucharzewski
Storage
i serwery HP oraz IBM, oprogramowanie Microsoftu, VMware’a
i Symanteca, systemy sieciowe Cisco i Junipera, a także produkty
HGST oraz Nexsan by Imation.

 

CRN Jakie będą dalsze
kierunki rozwoju?

Przemysław
Kucharzewski
Na pewno systemy Digital Signage. Co dalej, zobaczymy…
Prowadzimy wiele rozmów, ale decyzje podejmujemy ostrożnie.

Józef
Szajter
Na pewno nie zamykamy się na żadną dziedzinę w obrębie
infrastruktury IT i wejdziemy w każdą perspektywiczna niszę. Przy
założeniu, że nie wyjdziemy zbyt daleko poza szeroko rozumianą branżę IT.
Chodzi nam o to, żeby integratorzy mogli solidnie zarobić na współpracy
z nami.

 

CRN Solidnie? Czy to
jeszcze możliwe na polskim rynku?

Przemysław
Kucharzewski
W tym celu koncentrujemy się na współpracy
z producentami, którzy są unikalni na naszym rynku.

 

CRN W jaki sposób
zamierzacie wspierać partnerów?

Przemysław
Kucharzewski
Wracając do celowego ograniczania oferty – robimy to
dlatego, żeby nasi handlowcy naprawdę wiedzieli, co sprzedają, a nasze
centrum szkoleniowe świadczyło usługi na wysokim poziomie. W przypadku
największych dystrybutorów przeciętny sprzedawca to tak naprawdę fakturzysta,
który ma ogólne pojęcie o tym, co sprzedaje. U nas tak nie jest
i nie będzie.

Józef
Szajter
Chcemy coś robić albo dobrze, albo wcale. Nie ma sensu wrzucania
do oferty czegokolwiek, co się trafi, z myślą, że może coś z tego
wyjdzie. Nie szukamy na siłę dostawców, bo chcemy koncentrować się na tych
wybranych i unikalnych. Zależy nam też na wyłącznej dystrybucji większości
rozwiązań.

 

CRN Z drugiej strony
w portalach branżowych zachęcacie do współpracy, pisząc, że waszym celem
jest „zapewnienie klientom najlepszych możliwych rozwiązań w najniższych
cenach na rynku”. A zatem Eptimo to dystrybutor z wartością dodaną
czy broadliner? Jeśli niskie ceny, to również niskie marże…

Przemysław
Kucharzewski
To zależy od tego, o jakich liniach produktowych
mówimy. Na produktach wybranych, specjalizowanych vendorów, z którymi mamy
podpisane umowy dystrybucyjne, będzie można sensownie zarobić.

Józef Szajter
Natomiast stawiamy na konkurowanie ceną w przypadku pozostałych
producentów z naszej oferty, którzy są dobrze rozpoznawalni na polskim
rynku, a sprzedaż ich produktów nie wymaga specjalistycznej wiedzy,
konsultacji i dużego wsparcia dla partnerów.

 

CRN Jakich partnerów
szukacie? Stawiacie na ilość czy na jakość?

Przemysław
Kucharzewski
Szukamy integratorów średniej wielkości oraz VAR-ów, czyli
resellerów z wartością dodaną. Takich, którym zależy na wdrażaniu
wysokomarżowych projektów, a nie przepychaniu pudełek.

 

CRN Będziecie też
prowadzić sprzedaż bezpośrednią?

Przemysław Kucharzewski Będziemy obecni u użytkownika systemów tylko wtedy, kiedy partner
poprosi naszych inżynierów o wsparcie. W innym przypadku to
absolutnie wykluczone. Tego typu działania mają krótkie nogi. Pracuję
w tej branży 20 lat i uważam to za największy możliwy błąd ze strony
dystrybutora.

 


CRN Jaka jest prognoza
sprzedaży na przyszły rok?

Przemysław
Kucharzewski
Szacujemy, że w 2015 roku nasze obroty wyniosą około
150 mln zł.

 

CRN A co ze
szkoleniami i wsparciem serwisowym? Z tego, co wiem, w tym celu
pozyskaliście Magdalenę Hałasę-Zielonkę z IBM-a, która ma doświadczenie
w tej materii.

Przemysław
Kucharzewski
Magdalena nadzoruje budowę naszego centrum szkoleniowego we
Wrocławiu, a także dwóch kolejnych: w Katowicach i Warszawie.
Będziemy tam prowadzić profesjonalne warsztaty z wykorzystaniem sprzętu
demo.

 

CRN Na koniec trochę
logistyki: gdzie jest wasza główna siedziba i magazyn?

Przemysław
Kucharzewski
Główna siedziba znajduje się na wrocławskich Bielanach, zaś
magazyn w Katowicach.

 

CRN A co właściwie
oznacza nazwa Eptimo?

Józef
Szajter
Nic nie oznacza, ale wpada w ucho (śmiech). Będziemy
pracować, aby w przyszłości był to silny brand w wielu krajach.
Zastrzegliśmy już nasz znak handlowy we wszystkich krajach Unii Europejskiej.