CRN Polska  Co ważnego wydarzyło się w zeszłym roku?

Dariusz Grądek W Polsce w 2011 r. nastąpiło kilka istotnych zmian,
jest dostępna polska wersja iTunes, można kupować nagrania muzyczne, kupować
i wypożyczać filmy, został też uruchomiony iBookstore, gdzie można nabywać
książki, oraz Apple Store Online, czyli sklep internetowy, w którym
zaopatrują się bezpośrednio użytkownicy końcowi. To bardzo ważne zmiany.
Świadczą o tym, że potencjał Polski został ostatecznie przez Apple’a
zauważony.

 

CRN Polska
Jednak już od ponad roku Polska jest zaliczana przez ekonomistów do krajów
rozwiniętych. Ponadto dość długo, jako jedyny kraj europejski, byliśmy zieloną
wyspą. Tymczasem producenci, szczególnie pochodzący ze Stanów Zjednoczonych,
wciąż uważają Polskę za kraj rozwijający się.

Dariusz
Grądek
Rzeczywiście jesteśmy zieloną wyspą, a w związku
z tym też trochę zakładnikami własnego sukcesu. Producenci, dostrzegając
bardzo przyzwoity wzrost polskiego PKB, oczekują od nas dynamicznego wzrostu
sprzedaży. W innych krajach rozwój gospodarczy jest trochę słabszy,
następuje optymalizacja kosztów, są oszczędności.

Cieszymy się, że mamy przyjemność być dys-trybutorem
produktów Apple’a, dlatego, że ten dostawca dobiera sobie partnerów bardzo
starannie. Z jednej strony jest niezwykle wymagający, ale z drugiej
– bardzo nam pomaga i pozwala na korzystanie z innowacyjności
produktów. Często patrzymy na Apple’a przez pryzmat sprzętu, czyli Maców,
iPadów, iPhone’ów, ale trzeba pamiętać, że rdzeń sukcesu tkwi
w oprogramowaniu. Chodzi o to, że korzystanie z urządzeń tej
marki jest proste i intuicyjne, nie trzeba się uczyć ich obsługi.

 

CRN
Polska
W ostatnim kwartale 2011 r. AB uzyskało dystrybucję
Apple’a. Do tej pory iSource miał wyłączność w Polsce na te produkty.

Dariusz
Grądek
To się wiąże ze wzmiankowaną zieloną wyspą. Gdy Apple
dostrzega w konkretnym kraju – rozwijającym się, ale jednak
obiecującym – zainteresowanie swoimi produktami, standaryzuje pewne
działania i nawiązuje współpracę z kolej-
nym dystrybutorem. W krajach europejskich jest zazwyczaj dwóch
dystrybutorów, w Niemczech trzech, ale tam mieszka 80 mln ludzi.
Działamy tak samo jak przedtem – nie chcemy być broadlinerem jak AB,
a AB nigdy nie będzie takim dystrybutorem jak my. Zarówno iSource, jak
i AB mają status autoryzowanego dystrybutora, czyli takie same przywileje
i takie same obowiązki.

 

CRN
Polska
Jakie wyniki osiągnął iSource w 2011 r.?

Dariusz
Grądek
Wyniki Apple’a i jego działalność mają wpływ na nasze
osiągnięcia. Producent poszedł w kierunku rynku konsumenckiego, my też
zmierzamy w tę stronę. Z roku na rok rozwijamy się bardzo
dynamicznie. W 2011 r. odnotowaliśmy (szacunkowo) 30-proc. wzrost
przychodów w porównaniu z wypracowanymi w 2010. O ponad
600 proc. (sic!) zwiększył się popyt na iPady, wzrosło również
zainteresowanie Macami. Istotne jest również, że dzięki coraz wyższej sprzedaży
wyrobów Apple’a zwiększa się sprzedaż akcesoriów, a my je dostarczamy.
Produkty marki własnej przyniosły nam 73-proc. wzrost przychodów
w porównaniu z wypracowanymi w roku 2010. Oferujemy też
kilkadziesiąt innych marek.

 

CRN
Polska
Co jeszcze robi iSource, jako dystrybutor VAD?

Dariusz
Grądek
Mamy np. dział App Development, w którym piszemy własne
aplikacje na zlecenie firm zewnętrznych – zarówno dla środowiska iOS, jak
i na Androida. Dotąd powstała jedna dla Instytutu Fryderyka Chopina
w Żelazowej Woli, przygotowaliśmy również aplikację „About Polska”
(w siedmiu językach) na zamówienie MSZ-u, w związku
z prezydencją Polski w UE, aplikację Polish Cuisine (również
w siedmiu językach), Mój pierwszy Mac, Lemologię, prawo pracy, Biznes Info
dla Ministerstwa Gospodarki, aplikację dla fabryki zapałek w Czechowicach
i szereg innych. W przygotowaniu mamy m.in. gry i książki.

Ta działalność nas wyróżnia i powoduje, że jesteśmy
firmą, która dostarcza kompletne rozwiązania, w tym wiele usług dodanych,
m.in. doradczych. Innym ważnym wyróżnikiem naszego przedsiębiorstwa jest
kultura „sales-out”: nauczyliśmy się traktować produkt jako sprzedany nie
wtedy, gdy sprzedamy go naszym partnerom, ale dopiero wówczas, gdy oni
sprzedadzą go użytkownikom końcowym.

Oprócz tego, że jesteśmy
autoryzowanym dystrybutorem produktów Apple’a, prowadzimy serwis sprzedanych
urządzeń tego producenta. Aby otrzymać status autoryzowanego serwisu urządzeń
Apple’a, trzeba przejść wiele szkoleń i procedur, a cały proces jest
cyklicznie audytowany. Ostatnio otworzyliśmy drugi punkt przyjęć serwisowych
i outlet, mieszczący się w Bibliotece Uniwersyteckiej
w Warszawie przy ul. Dobrej. Poza tym 15 resellerów świadczy usługi
punktów przyjęć serwisowych.

 

CRN
Polska
Co nowego możecie zaproponować resellerom?

Dariusz
Grądek
Przekonaliśmy się, że
w Polsce nabycie w jednym miejscu wszystkich urządzeń mobilnych
Apple’a nie jest takie proste, bo wszędzie są oferowane wybrane towary.
Stworzyliśmy więc, na razie pilotażowo, projekt MobileClub i docelowo
zbudujemy sieć franczyzową skupioną na rozwoju sprzedaży akcesoriów do
iPhone’a, iPada i iPodów. Mamy spisane zasady, opracowany podręcznik
operacyjny, umowy dla partnerów, podpisane wstępne porozumienia, delegowaliśmy
też pracownika do zadań związanych z budową sieci sklepów. Jest już także
znak towarowy MobileClub, domena i strona internetowa. Przygotowaliśmy
również wizualizację. Wybieramy sklepy i dostarczamy im kompletną ofertę
urządzeń, wyposażenie, ale także całe know-how. Zdarza się, że chętni
– którzy niekoniecznie byli do tej pory naszymi partnerami
– zgłaszają się i przechodzą całą procedurę przyłączenia się do
naszej sieci. Idea jest taka, aby w jednym miejscu, na zasadzie jednego
one-stop-shopu, można było kupić wszystkie akcesoria potrzebne do urządzeń
Apple’a. Okazało się, że resellerzy są zainteresowani tym modelem biznesowym,
bo w Polsce w salonach firmowych sieci komórkowych wybór akcesoriów
jest niewielki. W związku z tym resellerzy otwierają swoje punkty
blisko wspomnianych salonów. Dlatego wydaje się nam, że projekt MobileClub
będzie się cieszył dużym zainteresowaniem. Zakładamy, że w 2012 r.
w naszej sieci znajdzie się kilkadziesiąt sklepów franczyzowych. Już dziś
– a koncepcję MobileClubu zaczęliśmy wdrażać w połowie grudnia
2011 r. – mamy bardzo wielu partnerów i uczymy się współpracy
z nimi na tej płaszczyźnie. Nasze wymagania wobec nich są już niemal
dopracowane, ale jesteśmy elastyczni, kiedy widzimy entuzjazm potencjalnego
franczyzobiorcy. Niemniej jednak jest oczywiste, że resellerzy muszą wypełniać
zobowiązania dotyczące sprzedaży całego naszego asortymentu.

 

CRN
Polska
Czego możemy się spodziewać w przyszłości?

Dariusz
Grądek
Zauważamy, że produkty
Apple’a będą wyznaczały nowe kierunki. Przedsiębiorstwo nie tylko ułatwia życie
użytkownikom, ale też bardzo dużo inwestuje w edukację. W USA
istnieje projekt, aby wszystkie podręczniki były na iPadach. Wówczas można je
będzie uaktualniać na bieżąco, a także wzbogacać interaktywną zawartością,
np. prezentacjami w 3D lub filmami związanymi z danym zagadnieniem.
Apple podpisał już umowę z dwoma największymi wydawcami podręczników
w USA. Liczymy, że podobne działania będą miały miejsce również
w Polsce.

iSource
(powstały w 2008 r. w wyniku przekształcenia SAD-a) to dystrybutor narzędzi i
rozwiązań, których główną cechą jest innowacyjność i wysoki stopień
zaawansowania. W ofercie firmy znaleźć można rozwiązania, które rewolucjonizują
różne aspekty życia – od spędzania wolnego czasu przez rozwijanie twórczych
umiejętności po prowadzenie biznesu. Są w niej głównie produkty Apple’a
oraz marek komplementarnych (Quark, FileMaker, Parallels, Belkin, XtremeMac,
Gear4, Miglia, Elgato, Lacie, Macally).




Rewelacyjne wyniki finansowe Apple’a

 

To najbardziej dochodowy kwartał w historii Apple’a
i czwarty najbardziej dochodowy w historii przedsiębiorczości.

Apple ma przesunięty rok finansowy i IV kwartał 2011 r. jest
jego pierwszym (2012 r.). Zatem w I kwartale 2012 r. firma
uzyskała 46 mld dol. ze sprzedaży, w porównaniu z 26,7 mld
dol. w IV kwartale 2011 (wzrost prawie o 70 proc. rok do
roku). Zysk wyniósł 13,6 mld dol. (6 mld dol. w analogicznym
okresie ub.r.).

Według Bloomberga Apple jest dziś najdroższą firmą na
świecie, ma ok. 100 mld dol. wolnych środków, a to oznacza, że
jest warta więcej niż np. Grecja.

Wyniki sprzedaży urządzeń znacznie przekraczają oczekiwania.
W I kwartale 2012 r. na całym świecie (z uwzględnieniem
Polski) sprzedano 5,2 mln Maców, czyli o 26 proc. więcej niż
w IV kwartale 2011. Dla pełniejszego obrazu sytuacji wystarczy zestawić te
dane z informacjami IDC na temat spadku zainteresowania komputerami PC w I
kw. br. o ok. 20 proc. w porównaniu z notowanym
w analogicznym okresie ub.r.

iPhone’y, których sprzedano 37,04 mln, to również hit
Apple’a – 53 proc. przychodów firmy to efekt ich sprzedaży.
Wzrost zbytu tych urządzeń w I kwartale 2012 r. był bardzo
dynamiczny i wyniósł 128 proc. W tym samym okresie sprzedano
15 mln iPadów, co oznacza zwiększenie popytu o 111 proc. Każdy
kolejny produkt Apple’a jest dużym sukcesem – zarówno iPad1, który pojawił
się w Polsce pod koniec 2010 r., jak i iPad2 obecny u nas
od 2011 r..

Ponadto w I kw. 2012 r.
producentowi udało się znaleźć nabywców na 15,4 mln odtwarzaczy iPod.