CRN
Polska
Jakie cechy powinien mieć dobry handlowiec?

Artur
Wojcieszuk
Powinien być szybki jak gepard, chytry jak lis
i groźny jak lew… A tak zupełnie poważnie, powinien mieć intuicję
i po prostu się nią kierować. Musi ambitnie i z optymizmem dążyć
do celu. W tym zawodzie ważna jest też umiejętność nawiązywania szczerych
kontaktów z ludźmi oraz uczciwej z nimi współpracy.

Monika Fornowska Rzeczywiście dobry handlowiec powinien przede wszystkim lubić
ludzi, bo w tym fachu kontakt z drugim człowiekiem to rzecz
najważniejsza. Poza tym im lepiej poznamy osobę, z którą współpracujemy,
tym łatwiej i skuteczniej zaspokoimy jej potrzeby. Dobry handlowiec
powinien też umieć słuchać. Ważne, by znalazł czas dla swojego klienta. Do tego
dochodzą takie cechy osobowości jak staranność, cierpliwość
i odpowiedzialność.

Aneta
Stanek
Łatwość nawiązywania kontaktów i umiejętność
podtrzymywania relacji to według mnie podstawowe warunki w długofalowej
współpracy.

 

CRN
Polska
Czym jest dla państwa tytuł Handlowca Roku?

Monika
Fornowska
Olbrzymią i niezwykle miłą niespodzianką. Tytuł Handlowca
Roku jest dla mnie bardzo istotny, bo przyznany został przez klientów,
z którymi współpracuję od lat. Korzystając z okazji, chciałabym
wszystkim serdecznie podziękować. Miło jest być docenionym, to motywuje do
dalszej intensywnej pracy.

Aneta
Stanek
Ja również, powiem szczerze, nie spodziewałam się nominacji,
więc przyznanie tytułu bardzo mile mnie zaskoczyło. Ja także dziękuję
wszystkim, którzy oddali na mnie głos. To wyróżnienie jest potwierdzeniem
naszej dobrej współpracy i wszystkim życzę, by trwała jak najdłużej.

Artur
Wojcieszuk
Wyróżnienie jest dla mnie dowodem, że wśród ludzi,
z którymi współpracuję, jest sporo życzliwych osób i że warto, prócz
kontaktów na płaszczyźnie zawodowej, utrzymywać również zdrowe przyjacielskie
relacje.

 

CRN
Polska
Jak państwo trafili do tego zawodu?

Aneta Stanek Kilka lat temu przypadkowo podjęłam pracę w firmie zajmującej się
sprzedażą sprzętu komputerowego, i tak się to zaczęło. Właściwie od
początku pracy zawodowej związana jestem z branżą IT.

Monika
Fornowska
Ja także znalazłam się w niej trochę przez przypadek.
Wcześniej miałam do czynienia z dystrybucją. Zawsze jednak spotykałam się
z miłą atmosferą, życzliwością i odpowiednimi warunkami do rozwoju
w miejscu pracy. Tym sposobem, krok po kroku, dotarłam do miejsca, gdzie
jestem obecnie.

Artur
Wojcieszuk
Z kolei ja do zawodu trafiłem dzięki dziekanowi
Wydziału Inżynierii Materiałowej, Metalurgii i Transportu, a także
w wyniku epidemii grypy, która panowała na Śląsku zimą 1999 r.
Dziekan skreślił mnie z listy studentów Politechniki Śląskiej, ponieważ
nie zaliczyłem matematyki, i dał mi wyraźnie do zrozumienia, że nie widzi
we mnie przyszłego inżyniera metalurga. Zacząłem wówczas pracować
i studiować w trybie zaocznym. Wspomniana epidemia grypy sprawiła
natomiast, że jako początkujący serwisant w moim pierwszym miejscu pracy
musiałem w pewnym momencie zastąpić praktycznie cały dział handlowy, co
wiązało się z obsługą znacznej liczby klientów. Mimo tak trudnych warunków
bardzo dobrze sobie poradziłem, a funkcja spodobała mi się na tyle, że od
tamtej pory pracowałem już tylko na stanowiskach związanych z handlem
w branży IT.

 

CRN
Polska
Jakie są dobre i złe strony zawodu handlowca?

Aneta
Stanek
Każdy zawód ma swoje dobre i złe strony. Każdy podchodzi
do tego na swój sposób. Ja jestem nastawiona wyłącznie pozytywnie!

Monika
Fornowska
Kontakty z ludźmi, które lubię, są niewątpliwie
zaletą zawodu. Zawsze istnieje jednak druga strona medalu, która jest wynikiem
tych kontaktów, czyli pewien pośpiech, którego trudno uniknąć,
i świadomość, że być może coś przeoczyłam…

Artur
Wojcieszuk
Dobrą stroną jest z pewnością ciągły rozwój
zawodowy, który pozwala na realizację własnych ambicji na tym polu,
a także niesie znaczne możliwości finansowe. Natomiast specyfika tej pracy
nie zawsze daje zapomnieć o obowiązkach z chwilą opuszczenia biura.
Mam jednak świadomość, że moja praca wpływa często na to, jak funkcjonuje
biznes naszych partnerów, dlatego w realizacji zawodowych zobowiązań
staram się być perfekcjonistą.

 

CRN
Polska
Na jakich produktach handlowiec zarabia najlepiej?

Artur
Wojcieszuk
Handlowiec najlepiej zarabia na sprzedaży kompletnych
rozwiązań, obejmujących sprzęt, oprogramowanie i usługi. Bardzo
dynamicznie rozwija się rynek tablic interaktywnych i rozwiązań dla
edukacji. Wielu naszych partnerów wdraża kompletne systemy dla szkół, oparte na
produktach firm Panasonic, NEC, Optoma, Chief. W ramach specjalizacji
Systemy Audiowizualne i Digital Signage oferuję partnerom pełne
wyposażenie sal konferencyjnych, systemy sterowania, dystrybucji sygnałów AV,
projektory, wyświetlacze PD LCD, wielomonitorowe ściany wideo i procesory
graficzne, urządzenia do wideokonferencji, nagłośnienie, systemy kongresowe,
oprogramowanie i rozwiązania do budowy sieci Digital Signage. Kolejną
specjalizacją jest Obrazowanie Medyczne, na które składają się monitory diagnostyczne
i referencyjne do sal operacyjnych, stacje graficzne, duplikatory, serwery
i pamięci masowe stosowane w systemach PASC/RIS/HIS. Coraz częściej
nasi partnerzy wdrażają rozwiązanie DMS, czyli do zarządzania obiegiem
dokumentów, i tutaj proponujemy specjalistyczne oprogramowanie, skanery
dokumentowe, serwery i pamięci masowe.

Bazując na kontaktach zarówno z naszymi stałymi, jak
i nowymi partnerami handlowymi, zwiększamy sprzedaż praktycznie
w każdej z tych dziedzin. Wraz ze wzrostem sprzedaży rosną oczywiście
zyski naszych partnerów oraz handlowców.

Monika
Fornowska
Myślę, że najważniejsza jest umiejętność sprzedaży jak
największej liczby produktów z portfolio, którym dysponuje firma.
ABC Data jest tu niewątpliwie niekwestionowanym liderem, gdyż obecnie
oferuje ponad 30 tys. produktów 300 renomowanych dostawców. Wystarczy wiedza,
umiejętności, konsekwencja w działaniu – i sukces murowany.

 

CRN
Polska
Jak handlowcy radzą sobie z niskimi marżami? Trzeba
sprzedawać coraz więcej, by wyjść na swoje…

Artur Wojcieszuk Teoretycznie tak właśnie jest. W praktyce jednak Veracomp oferuje
klientom wsparcie na każdym etapie sprzedaży: od pomocy w prezentacji
nowych rozwiązań u klientów końcowych, opracowaniu koncepcji
funkcjonalno-użytkowej systemów audiowizualnych, sieci Digital Signage,
wielomonitorowych ścian wideo, systemów obrazowania i dystrybucji sygnałów
AV z sal operacyjnych, przez dobór i wycenę sprzętu, aż do projektów
wykonawczych. Mając do dyspozycji takiego dystrybutora jak Veracomp, nasi
partnerzy handlowi mogą pozyskiwać nowych klientów, docierać do kolejnych
rynków zbytu, oferować klientowi końcowemu innowacyjne rozwiązania
i usługi, nawet jeżeli nie posiadają kompetencji w danej dziedzinie.
A za tym idą już zdecydowanie wyższe marże.

Monika Fornowska W dzisiejszym biznesie nie zawsze sprawdza się zasada: im więcej,
tym lepiej. Należy sprzedawać produkty wysokomarżowe. Trzeba pamiętać, że
żyjemy i pracujemy w takich czasach, gdy kapitał to rzecz cenna
i nie zawsze jest no limit. Należy go racjonalnie wykorzystywać na
bardziej rentowną sprzedaż.

 

CRN
Polska
Jaki jest ideał pracodawcy handlowca?

Monika
Fornowska
Ciekawe pytanie. Czasy są niespokojne, rynek pracy się
kurczy, co często stanowi pokusę dla pracodawców, aby mniej motywować
pracowników, czyli mniej płacić. To założenie moim zdaniem błędne, ponieważ
właśnie w trudnych realiach rynkowych u mądrego pracodawcy wyostrza
się świadomość, że – aby firma mogła utrzymać się na rynku
– potrzebny jest mocny, zmotywowany i oddany zespół ludzi, którzy za
swoją pracę i odnoszone w niej sukcesy są adekwatnie premiowani.

Artur
Wojcieszuk
Ideał pracodawcy dla handlowca to firma, która zapewnia
rozwój zawodowy, ale również zwiększanie dochodów. Ważne też jest, aby
handlowiec nie tylko miał wyznaczane cele i był motywowany do ich
osiągania, lecz by mógł kreować ofertę firmy, a także miał wpływ na
tworzenie nowych wartości dla klientów. Dla mnie dużą wartość stanowi to, że
jestem częścią nowoczesnej organizacji oraz że mam wpływ na jej przyszłość.

Aneta Stanek Mówiąc ogólnie, idealna firma
to miejsce, w którym panuje zdrowa atmosfera, a współpraca obu stron,
czyli pracodawcy i zatrudnionego, opiera się na uczciwych zasadach:
handlowcy mają możliwość samodzielnego kreowania swojej pracy, oczywiście w określonych
granicach, dążąc do osiągnięcia zamierzonego celu.