Damian Michalczyk i Krzysztof Wysokiński tytuł Handlowca
Roku w plebiscycie CRN Polska otrzymali drugi rok z rzędu, Beata Słonecka po
raz pierwszy. Na pytanie, co to dla nich znaczy, odpowiadają, że czują się
docenieni i wyróżnieni. Jednocześnie zachowują zdrowy dystans do nagrody.
Skoro jedyną pewną rzeczą jest zmiana, to w życiu zawodowym handlowca jest
ona mocno odczuwalna! Warto się cieszyć i poczuć wyjątkowym, ale zaraz
potem… wrócić do klientów. Nawet do stałych, znanych od lat kontrahentów trzeba
podchodzić ciągle na nowo, zachować czujność i szybko reagować na sprawy,
z którymi się do swojego ulubionego handlowca zwracają.

Nie zapominają też, że… są ludźmi dystrybutora. Muszą
zadowolić obie strony transakcji, a łączenie funkcji negocjatora
i mediatora niejednego świeżego handlowca przyprawia o zawrót głowy…

 

CRN Czy czujecie się wyjątkowymi specjalistami na tle innych
osób, które parają się tym fachem w branży IT? Proszę tylko nie być zbyt
skromnym…

Krzysztof
Wysokiński
Skromność będzie tu jak
najbardziej na miejscu. Świadomość, że resellerzy oddali na mnie swoje głosy
daje mi ogromną satysfakcję. Nie zapominam jednak, że razem z kolegami
tworzę zgrany zespół i każdego dnia czerpię z wiedzy
i doświadczenia ludzi, z którymi pracuję. Wyróżnienie jest więc
wynikiem naszej wspólnej pracy.

Beata Słonecka Może
na tle handlowców, którzy dopiero zaczynają, jestem w stanie poczuć się
wyjątkowa… przez chwilę, zanim mnie czymś zaskoczą. Wyjątkowym specjalistą nie
jestem, zwłaszcza na tle ludzi, którzy wyrośli razem z tą branżą. Ale po
otrzymaniu tytułu Handlowca Roku czuję się doceniona. Jestem dumna
z siebie i moich klientów. Razem potrafimy osiągnąć coś zauważalnego
i współpracować, szanując się wzajemnie.

Damian Michalczyk Czuję
się wyjątkowym i w dodatku wyróżnionym specjalistą. Ale nie
wywyższałbym się… Każdy z nas jest wyjątkowy i warto sobie to często
powtarzać.

 

CRN Czy posada handlowca jest spełnieniem waszych zawodowych
planów? Damian uważa, że odnalazłby się w każdej pracy…

Damian Michalczyk Zgadza
się. Ważne, aby dążyć do doskonałości w tym, co się akurat robi. Ja
uwielbiam rywalizację, osiąganie kolejnych celów i wyznaczanie sobie
nowych. Ale praca to czynnik konieczny do tego, by spełnić najważniejsze,
a więc życiowe plany. Mam na myśli rodzinę, dzieci, dom, no i drzewo
oczywiście!

 

CRN
Krzysztof natomiast przyznaje, że nie wyobraża sobie pracy w innej branży.
Ta specjalizacja była też świadomym wyborem Beaty.

Beata Słonecka
Handlem zajęłam się w pewnym momencie życia, ale wcześniej działałam
w zupełnie innej branży. Rzeczywiście IT było kolejnym, nieprzypadkowym
krokiem w karierze handlowca. Nie żałuję tej decyzji.

Krzysztof
Wysokiński
Zdecydowanie sprzęt i nowe technologie to moja
pasja, a dzielenie się wiedzą oraz pomaganie innym sprawia mi ogromną
satysfakcję.

 

CRN Takiego rozwoju
ścieżki zawodowej jak w przypadku Krzysztofa życzyłby sobie niejeden człowiek, który wkracza w samodzielne życie. Miałeś szczęście?

Krzysztof
Wysokiński
Zaczynałem w 2009 roku jako pracownik magazynu.
Jednocześnie studiowałem informatykę. Krok po kroku poznawałem specyfikę
i mechanizmy działania tak wielkiego organizmu, jakim jest ABC Data.
Następnie przeniesiono mnie na stanowisko asystenta handlowego. Miałem ogromny
zapał do pracy i byłem sumienny. Przełożeni to zauważyli i awansowali
na młodszego handlowca. Wtedy powierzono mi obsługę pierwszych klientów.

 

CRN Jaka cecha charakteru, oprócz wiedzy oczywiście, stanowi
podwalinę pracy handlowca w branży IT? Co natomiast przeszkadza?

Krzysztof
Wysokiński
Trudno jest wskazać
jedną zasadniczą cechę dobrego handlowca. Na pewno otwartość
i komunikatywność w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą
i ciężką pracą przynoszą dobre rezultaty. Niewątpliwie zawód handlowca
wymaga efektywnego zarządzania czasem, a także radzenia sobie ze stresem
czy sytuacjami konfliktowymi. Trzeba być cierpliwym, ale też bardzo szybko
reagować na potrzeby klientów. Zdecydowanie przeszkadza brak optymizmu.

Beata Słonecka
Tyle sposobów na handlowanie, ile osobowości. Jeśli chodzi o mnie
– stawiam na szczerość. Klienci ją cenią. Takie podejście sprawia, że
czują się bezpiecznie i zostają na długo. Mam z nimi bardzo
przejrzyste relacje i to działa w obie strony. Nikt nie czuje się
zwodzony czy oszukiwany.

Damian Michalczyk
Paradoksalnie cechą, która może zarówno pomagać, jak i przeszkadzać, jest
perfekcjonizm. Dobrze jest dążyć do ideału. Dzięki temu mamy wszystko pod
kontrolą i nic nas nie zaskoczy. Jednak w naszej branży nie ma na to
czasu i zbyt daleko posunięty perfekcjonizm może być zgubny. Grunt to
wiedzieć, gdzie są granice.

 

CRN Jak z waszej perspektywy zmienia się rynek IT
w Polsce i jak w związku z tym zmieniają się resellerzy,
z którymi współpracujecie?

Damian
Michalczyk 
Coraz 
więcej  reselle-
rów przenosi swój biznes do Internetu lub skupia się na usługach. Jedni
i drudzy starają się uciec od inwestowania w towar. Również klient
końcowy ma coraz większe zaufanie do e-zakupów. Nie znaczy to jednak, że
sklepów stacjonarnych nie będzie. Zawsze znajdzie się klient, który będzie
potrzebował bezpośrednio kogoś się poradzić.

Krzysztof
Wysokiński
Każdy reseller rozwija swój mikroświat, działając na rynku
lokalnym. Moim zadaniem jest go wspierać w tym rozwoju. Musimy sprostać
rosnącym potrzebom rynku i wymaganiom klientów. Staramy się wyprzedzać
trendy, aby być krok przed innymi.

Beata Słonecka Rynek jest coraz bardziej dynamiczny, coraz
trudniejszy, a co za tym idzie resellerzy wymagają często niemożliwego.
Wiem jednak z doświadczenia, że dobrze obsłużony klient, otoczony opieką
i merytorycznym wsparciem staje się lojalny. Relacje często stają się
ważniejsze niż groszowe różnice cen.

 

CRN Z jakiego rodzaju klientami najbardziej lubicie
pracować?

Beata Słonecka Najbardziej
lubię pracować z klientami, którym mogę ufać. Dla których dane słowo jest
najważniejsze. Którzy uczciwie podchodzą do biznesu i z szacunkiem
traktują swojego opiekuna.

Krzysztof Wysokiński
Najwięcej satysfakcji daje mi praca z klientami, którzy
zgłaszają się do mnie z bardzo trudnymi problemami, na pozór nie do
rozwiązania. W takich sytuacjach kieruję się mottem: „rzeczy niemożliwe
załatwiam od ręki, jedynie na cuda potrzebuję trochę więcej czasu”. Proszę mi
wierzyć, że nie ma nic bardziej satysfakcjonującego niż osiągnięcie czegoś, co
wydawało się niemożliwe do osiągnięcia.

Damian Michalczyk Z
takim klientem, który rozwijał się przy mnie. Cieszy mnie fakt, że miałem na to
wpływ, mogłem mu pomóc i że dalej ma do mnie zaufanie.