CRN AWS ma w ofercie prawie 200 usług. Jak wygląda strategia budowania składającej się z nich oferty?

Tomasz Stachlewski Szacuję, że około 90 proc. tego, co znajduje się w naszym portfolio, jest efektem informacji zwrotnych otrzymanych od klientów. Ale jednocześnie cała oferta powstaje w sposób bardzo przemyślany – przykładowo, udostępniamy kilkanaście typów baz danych, różniących się sposobem przechowywania informacji i dostępu do nich, bo nasi klienci oczekują właśnie odpowiedniego narzędzia do odpowiedniego zadania. Nasze usługi możemy podzielić na kilkanaście kategorii, jak: sztuczna inteligencja, bazy danych, analityka, IoT, bezpieczeństwo, moc obliczeniowa, robotyka i wiele innych. Dzięki nim użytkownicy lub współpracujący z nimi integratorzy mogą zbudować rozwiązanie precyzyjnie dopasowane do potrzeb. Taka strategia tworzenia oferty sprawdza się – część naszych klientów korzysta tylko z kilku usług, ale mamy też takich, którzy w swoim środowisku mają ich aktywnych ponad sto.

Czy istnieje jakaś grupa usług w ofercie AWS, na których sprzedaż w Polsce nie ma szans?

Nie ma takiej kategorii usług. Przez kilka lat pracy w AWS rozmawiałem z klientami o każdej usłudze z naszej oferty i polskie firmy korzystają z większości z nich. Przykładowo, coraz popularniejszymi usługami w naszym kraju są te związane ze sztuczną inteligencją oraz wspierające rozwój aplikacji. Ideą AWS jest udostępnienie usług, które mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorstwa z niemal każdego zakątka świata i każdej wielkości. Na tym zresztą polega piękno chmury – wszystko może być skalowalne.

Wszyscy duzi dostawcy usług chmurowych współpracują z klientami bezpośrednio, a także przez integratorów usług. Jak w przypadku AWS wygląda współpraca z partnerami w Polsce?

Rzeczywiście, czasami współpracujemy z klientami bezpośrednio, jeżeli takie jest ich życzenie, a także gdy dysponują odpowiednią kadrą informatyczną, która będzie potrafiła dokonać integracji usług i dopasować je do własnych potrzeb. Jednak w wielu przypadkach klienci potrzebują dodatkowej pomocy w integracji, dlatego w Polsce współpraca przez partnerów jest niezmiernie popularnym sposobem wdrażania rozwiązań chmurowych, a nasza sieć partnerska bardzo szybko rośnie. Potrzebujemy jeszcze więcej integratorów, którzy specjalizują się w konkretnych dziedzinach, takich jak sztuczna inteligencja, analityka i integracja rozwiązań firmy SAP.

Czy warunki obowiązujące w programie partnerskim AWS są w jakiś sposób dostosowywane do lokalnych rynków? Przykładowo, wielu dostawców dla firm z Europy Wschodniej zmniejsza progi wymagane do uzyskania wyższego statusu, wprowadza specjalne promocje dla partnerów lub zapewnia dodatkowe możliwości edukacyjne.

Nie, AWS jest bardzo jednolitą firmą, więc warunki dostępności usług, obsługi partnerów i ich klientów są dokładnie takie same na całym świecie. Przy naszej skali rozdrabnianie się na poziomie korporacyjnym uniemożliwiłoby posuwanie się do przodu. Jednak pewne możliwości reagowania na bieżące problemy mają pracownicy lokalnych oddziałów. To wymaga od nich zaangażowania w działania edukacyjne, dzięki którym partnerzy mogą odkryć rzeczywistą wartość współpracy z nami.