CRN Dział IT jest w Legii częścią większej struktury organizacyjnej, odpowiedzialnej za procesy digitalizacji. Na czym w praktyce polega transformacja cyfrowa w klubie piłkarskim?

Adam Piotrowicz Na to, co robimy w Legii, trzeba patrzeć w szerszym kontekście, bo zmiany w sporcie zbiegają się ze zmianami technologicznymi. Wszystkie kluby, nawet te najstarsze i największe, przechodzą dzisiaj proces transformacji, żeby lepiej dostosować swoje funkcjonowanie do zmieniającego się otoczenia. Legia również inwestuje w rozwiązania cyfrowe, a proces digitalizacji zaczął się u nas około dwóch lat temu. Część rzeczy już zrealizowaliśmy, ale jeszcze wiele przed nami. Wykonaliśmy dogłębną analizę i przyjęliśmy strategię na kilka lat. W ramach organizacji Sport Innovation Alliance (SIA), poszerzając wiedzę, współpracujemy z innymi klubami z całego świata, które idą podobną drogą.

Korzystacie z jakichś konkretnych wzorów i doświadczeń?

AP Przyglądamy się uważnie najlepszym i największym – Barcelonie czy Liverpoolowi. Patrzymy też na tych, którzy mają stosunkowo mniejsze zespoły, ale robią bardzo innowacyjne rzeczy, np. kluby Red Bulla, Valencia czy zespoły MLS. Chcemy wiedzieć, w którą stronę idą najbardziej innowacyjne rozwiązania. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma dwóch takich samych klubów, występują różnice – ekonomiczne, historyczne, sportowe. Dlatego każdy klub musi wypracować własny program digitalizacji. Cyfrowa transformacja stanowi dzisiaj integralny, kluczowy element strategii rozwoju klubu.

Które zatem konkretnie obszary klubowej aktywności ulegają w Legii zmianom pod wpływem technik cyfrowych?

AP Jednym z filarów transformacji cyfrowej jest obszar relacji z kibicami i sympatykami klubu. Tutaj są potrzebne nowe narzędzia komunikacyjne i angażujące formaty treści, dzięki którym można budować bazę kibiców a następnie je monetyzować, chociażby na reklamie. Musimy na tym polu działać w modelu medialnym – tworzyć ciekawe historie i docierać z nimi do odbiorcy. Techniki cyfrowe są w tym dzisiaj niezastąpione. Drugi obszar to przetwarzanie danych. Służy wyciąganiu trafniejszych wniosków z dostępnych systemów informacji. Nie tylko by podejmować lepsze decyzje szkoleniowe, treningowe, lecz także by lepiej docierać z odpowiednim przekazem do odbiorców treści. Jeżeli np. dokumentujemy dane z urządzeń GPS zawodników, to mogą one być wykorzystywane nie tylko przez dział sportowy. Mogą też zasilać aplikację dla kibica, żeby uatrakcyjnić zawartość serwisów. Trzeci zaś filar to back office i inne systemy wspierające sprawne funkcjonowanie klubu.