CRN
Jakie tablety pana zdaniem będą częściej kupowane w II poł. roku?

Krzysztof
Wójciak
Klientów zainteresuje sprzęt z czterordzeniowymi
procesorami, które staną się standardem. Wzrośnie także zapotrzebowanie na
modele wyposażone w szybsze modemy 3G (7,2, 14,4, 21,1 Mb/s). Będzie
zwiększać się popyt na sprzęt zaopatrzony w modemy LTE, w związku
z rozwojem tej technologii w naszym kraju. Kolejnymi urządzeniami
będą wydajne i ultranowoczesne rozwiązania zawierające procesory Intela.
Warto wspomnieć również o tabletach z systemami Windows. Ich liczba
na rynku powinna zwiększyć się w drugiej połowie roku. Zgodnie ze swoją
strategią Modecom, wyprzedzając trendy, wprowadzi na rynek wiele
z wymienionych urządzeń. Należy również dodać, że II połowa roku
przyniesie odwrót od najtańszego sprzętu innych producentów, który często się
psuje i po prostu nie spełnia wymagań większości użytkowników.

 

CRN
Jaką rolę w sprzedaży tabletów Modecom będzie odgrywał kanał partnerski?

Krzysztof
Wójciak
Znaczącą, żeby nie powiedzieć kluczową. Zdecydowana
większość tabletów sprzedawana jest właśnie przez kanał dystrybucyjny.
W kanale tradycyjnym (nie retailowym) sprzedajemy około 70 proc.
tabletów, co przekłada się na większą stabilność biznesu. Modecom dba
o swoich partnerów i zawsze stara się dopasowywać ofertę, licząc się
z ich zdaniem oraz potrzebami. Dobrze wiemy, że podstawą działalności
każdego przedsiębiorstwa jest osiąganie zysku. Zapewniamy go systematycznie
swoim partnerom m.in. poprzez specjalnie przygotowywane programy. Jak już
wspomniałem, w odróżnieniu od firm konkurencyjnych, jesteśmy w stanie
bardzo szybko dostosować ofertę produktową do aktualnej potrzeby rynku
– dzięki temu konkurencyjni są również nasi partnerzy. Pilnujemy marż
i cen, nie dopuszczamy do potężnych promocyjnych obniżek, np.
w sieciach handlowych, na czym traciliby pozostali partnerzy. Zapewniam,
że Modecom daje swoim partnerom dobrze zarobić, choć oczywiście nie mogę
ujawnić wysokości marż. Ponadto wspieramy akcje marketingowe partnerów.

 

CRN
Jaką pozycję na polskim rynku tabletów chcecie osiągnąć za rok, dwa lata?

Krzysztof
Wójciak
Chcielibyśmy utrzymać wypracowaną na polskim rynku tabletów
pozycję lidera. Nie spoczywamy jednak na laurach. Zamierzamy dalej się
rozwijać, aby być numerem 1 na rynku globalnym. Moim zdaniem ten cel jest
do osiągnięcia w nadchodzących latach. Drogę do niego już rozpoczęliśmy
– działamy obecnie na terenie całej Europy i mamy swoje oddziały na
Węgrzech, na Słowacji oraz na Bliskim Wschodzie, gdzie nasze produkty cieszą
się dużą popularnością. Modecom wzmacnia pozycję także na rynkach wschodnich i na
Bałkanach, gdzie popyt cały czas rośnie. Również rynek zachodni od lat przynosi
nam wzrosty sprzedaży. Systematycznie nawiązujemy współpracę z kolejnymi
partnerami w wielu krajach, co świadczy o dobrze obranej strategii
firmy i docenianiu naszych produktów przez klientów. W ciągu dwóch
lat większość obrotów chcemy osiągać za granicą. Sprzedaż eksportowa jest dla
nas narzędziem dywersyfikacji przychodów i wiąże się z dalszym
rozwojem firmy. Nie sprzedajemy za granicą, żeby uciec przed niskimi marżami
w kraju, bo dla nas nie ma tego problemu. Nie walczymy o najniższą
cenę, jak nasza konkurencja.

 

CRN Jaką
część przychodów Modecom zamierza wypracowywać ze sprzedaży tabletów
w 2013 r., 2014 r.?

Krzysztof
Wójciak
Segment tabletów multimedialnych będzie się nadal
powiększał, a wraz z nim nasze przychody ze sprzedaży. Preferujemy
jednak strategię dywersyfikacji źródeł przychodów, dzięki czemu Modecom ma dziś
tak stabilną i mocną pozycję. Każda z oferowanych przez nas grup
produktowych jest dla nas równie ważna. Będziemy poszerzać naszą ofertę
o następne mobilne technologie, które również wpłyną na zwiększanie
przychodów spółki. Na przykład do sprzedaży wprowadzamy smartphone’y. To m.in.
modele Dual SIM, wyposażone w 4-rdzeniowe procesory.

 

CRN
Modecom był do niedawna postrzegany przede wszystkim jako producent
komponentów. Dlaczego zdecydowaliście się poszerzyć portfolio o tablety?

Krzysztof Wójciak Wszelkie strategicznie decyzje podejmujemy w oparciu
o szczegółowe raporty, analizy rynkowe i własne badania. Wynikało
z nich, że tablety to segment, który będzie się rozwijał przez najbliższe
lata. Wybierając odpowiedni moment, kiedy technologia produkcji tabletów była
szerzej dostępna i zapewniała dobrą jakość użytkownikom końcowym,
w połowie 2012 r. wprowadziliśmy te urządzenia do oferty.
Doświadczenie i wiedza nie zawiodły nas. W niespełna rok od premiery
pierwszego naszego tabletu staliśmy się jednym z liderów w tym
segmencie rynku. Modecom ma już w ofercie blisko 20 różnych modeli, a to
dopiero początek. Wprowadzenie do oferty tabletów multimedialnych było
naturalnym krokiem w procesie rozwoju naszej firmy. Modecom jest obecny na
rynku od ponad 14 lat i nasze doświadczenie oraz świadomość marki
procentuje poszerzaniem portfolio o atrakcyjne i ciekawe produkty.

 

CRN Na
rynku jest wiele marek i modeli tabletów. Czym wasze produkty różnią się
od konkurencji?

Krzysztof
Wójciak
Wyprzedzamy zarówno
oczekiwania klientów, jak i działania konkurencji. Wielokrotnie jako
pierwsi w Polsce wprowadzaliśmy nowe rozwiązania w tabletach, np.
pierwszy model z dwurdzeniowym procesorem RockChip RK 3066, tj. FreeTAB
9702 IPS X2. Ostatnio jako pierwsi w Europie na evencie Distree
w Monte Carlo zaoferowaliśmy tablet wyposażony w czterordzeniowy
procesor AllWinner A31 i ośmiordzeniowy układ graficzny. Od konkurencji
odróżnia nas więc innowacyjność, wyprzedzanie trendów i doskonały stosunek
jakości do ceny. Nasze produkty cechuje jakość i innowacyjność, nie
najniższa cena. Klienci wolą zapłacić nieco więcej, by mieć dobry, sprawdzony
i dopracowany sprzęt, wykorzystujący najnowszą technologię, ale za to
znacznie tańszy niż A-brandy. Modecom do każdego klienta podchodzi
indywidualnie, dostosowując konfigurację do aktualnych rynkowych oczekiwań.

Ponadto naszą siłą
w porównaniu z konkurencją jest elastyczność – jesteśmy w stanie
operować na mniejszych seriach, dostosowanych do konkretnych wymagań. Jesteśmy
często szybsi we wprowadzaniu nowości, częściej odświeżamy linie produktowe
– to u nas w praktyce kwestia kilku tygodni, a nie miesięcy
jak u innych. Na tle B-brandów wyróżnia nas jeszcze m.in. niska
awaryjność, zastosowanie przydatnych dla użytkownika opcji, jak automatyczny
aktualizator oprogramowania (OTA), wizzard startowy kierujący konfiguracją dla
nowego użytkownika czy systematyczne poszerzanie listy współpracujących modemów
3G.

 

CRN Jakie
pozostałe segmenty biznesu Modecom będą priorytetem w 2013 r.,
2014 r.?

Krzysztof
Wójciak
Oprócz tabletów skupimy się również na nowych grupach
produktowych, które umożliwią zdywersyfikowanie źródeł przychodu. Wśród
najważniejszych warto wymienić wspomniane smartphone’y oraz inne urządzenia
mobilne, o których na razie nie mogę mówić. Rozwijamy również dział
programistyczny, który pracuje nad aplikacjami przeznaczonymi do tabletów
z systemem Android. Nadal będziemy rozwijać produkty, które aktualnie mamy
w ofercie, a w szczególności akcesoria do laptopów, głośniki czy
peryferia komputerowe.

 

CRN
Sprzedaż komputerów spada. Czy dołek widać także na polskim rynku akcesoriów
komputerowych? Jakie produkty będą miały wzięcie w II poł. 2013 r.?

Krzysztof
Wójciak
To naturalny proces zmian rynkowych. Wraz z rozwojem
nowych technologii rozwijają się nowe grupy produktowe i akcesoria. Na
przykład ostatnio Modecom stworzył bardzo atrakcyjną wzorniczo serię wszelkich
akcesoriów do tabletów. Tak więc nie uważam, by można było mówić o dołku
na rynku akcesoriów. Po prostu branża podlega systematycznym zmianom. Takim
zmianom podlegała zawsze. W dołku znajdują się te firmy, które nie
podążają za obecnymi trendami.