CRN Z opinii
integratorów, które do nas docierają, wynika, że Dell wciąż jest postrzegany
jako firma konkurująca z partnerami. Dla nowego szefa kanału partnerskiego
to duże wyzwanie…

Jarosław
Trzaskoma
Kiedyś, jeszcze jako menedżer w poprzedniej firmie,
też myślałem, że Dell to organizacja nastawiona wyłącznie na klientów
końcowych. Teraz przekonałem się jednak, że ma to niewiele wspólnego
z rzeczywistością. Dość powiedzieć, że obecnie na polskim rynku około
75 proc. obrotów wypracowujemy z partnerami. Podczas niedawnego
zjazdu europejskich oddziałów Della w każdej prezentacji była część
poświęcona strategii B2B. Również w tej, która dotyczyła działu
oprogramowania.

 

CRN Adam Rudowski, prezes
Veracompu, powiedział w rozmowie z CRN Polska, że od około pięciu lat
obserwuje trend, zgodnie z którym firmy kiedyś promujące sprzedaż
bezpośrednią zaczęły mocno rozwijać kanał partnerski. Nie ma od tego odwrotu?

Jarosław
Trzaskoma
Odwrót byłby dużym błędem, co wynika z prostej
matematyki. Kilkudziesięciu handlowców u producenta nie jest w stanie
obsłużyć choćby w przybliżeniu tylu użytkowników, co kilka tysięcy
aktywnych resellerów. W pełni zdajemy sobie z tego sprawę.

 

CRN I dlatego zdecydowaliście się oddać im
klientów z sektora publicznego? To był chyba ostatni wasz bastion
w 100 proc. obsługiwany bezpośrednio?

Jarosław
Trzaskoma
Niezupełnie. Nasi partnerzy od dość dawna realizują tego
typu kontrakty przy wykorzystaniu rozwiązań Della. W ciągu ostatniego
półrocza nie przypominam sobie żadnego wdrożenia w sektorze publicznym,
które zostałoby przeprowadzone bez ich udziału. Zmiana, na którą chciałbym
zwrócić uwagę, jest dużo większa, bo dotyczy nowego programu partnerskiego.

 

CRN No właśnie: co się zmieniło w porównaniu
z jego dotychczasową wersją?

Jarosław Trzaskoma Po raz pierwszy w swojej polskiej historii Dell zaprasza do
współpracy wszystkich resellerów. Nowe wymagania na poziomie podstawowym są
naprawdę minimalne i każda poważna firma IT, nawet ta niewielka, może
uzyskać dostęp do naszego programu partnerskiego.

 

CRN Czy dotyczy to
wszystkich grup produktowych? Na co kładziecie szczególny nacisk?

Jarosław
Trzaskoma
Najważniejsze dla nas są produkty klasy Enterprise.
Wszystkie nasze specjalizacje dotyczą tej kategorii rozwiązań. Oczywiście
partnerzy kupujący inne produkty dla biznesu, tj. notebooki, desktopy
i tablety, też są mile widziani.

 

CRN A co
z takimi firmami jak HP czy IBM?

Jarosław
Trzaskoma
Jesteśmy jednym z nielicznych producentów
posiadających kompletną ofertę end-to-end. Współpracujący z nami partnerzy
mogą wyposażyć swoich klientów od początku do końca. Począwszy od komputerów,
poprzez serwery, elementy sieciowe oraz zaawansowany storage po systemy
bezpieczeństwa. Dysponujemy również oprogramowaniem w ramach działu Dell
Software Group.

 

CRN A co z drukarkami?

Jarosław
Trzaskoma
No właśnie, mało kto wie, że oferujemy również dobre
drukarki.

 

CRN Wracając do nowego
programu partnerskiego: jakie specjalizacje oferujecie partnerom?

Jarosław Trzaskoma Dajemy wybór spośród sześciu specjalizacji, do których jeszcze
w bieżącym roku powinny dojść trzy kolejne (więcej na ten temat
w ramce obok – przyp. red.). W ramach każdej z nich partner
otrzymuje pełne wsparcie na poziomie szkoleń, jak również może liczyć na pomoc
przy wdrożeniach, opiekę przed- i posprzedażną, serwis, marketing etc.

 

CRN Rozwój współpracy
z integratorami przy szybko rosnącej ofercie zaawansowanych rozwiązań nie
jest łatwy. Czy jesteście przygotowani na dynamiczny wzrost liczby partnerów?

Jarosław
Trzaskoma
Wciąż rozwijamy kanał dystrybucyjny i obecnie nasze
produkty skierowane do biznesu znajdują się w ofertach trzech broadlinerów
(AB, ABC Data, Tech Data) oraz dwóch VAD-ów (RRC i Veracomp).
W każdej z tych firm pracują przeszkoleni handlowcy
i menedżerowie, którzy współpracują z naszymi resellerami.
Z drugiej strony mamy w biurze zespół specjalistów, którzy prowadzą
regularne szkolenia techniczne, jak również pomagają partnerom
w realizacji wdrożeń.

 

CRN Czy oferujecie
partnerom sprzęt demo?

Jarosław Trzaskoma O to też zadbaliśmy, również w zakresie łatwego finansowania.
Poza tym w Łodzi działa Centrum Spotkań z Klientami. Zapraszamy tam
partnerów wraz z ich klientami na pokazy i testy dotyczące pełnego
portfolio naszych produktów.

 

CRN Jak planujecie rozwój kanału partnerskiego?

Jarosław
Trzaskoma
Liczbę partnerów Premier oraz Preferred chcielibyśmy co
najmniej podwoić, ale bez przesady, bo nie chcemy doprowadzić do zbyt dużej
wewnętrznej konkurencji na rynku. W przypadku podstawowego poziomu moim
celem jest zdobycie przynajmniej tysiąca partnerów.

 

CRN Jak unikacie
konfliktów pomiędzy resellerami a handlowcami bezpośrednio obsługującymi
klientów?

Jarosław
Trzaskoma
Wszystkie transakcje – bezpośrednie
i przeprowadzane za pośrednictwem partnerów – są premiowane na tych
samych zasadach. Nie ma więc powodu, aby nasi handlowcy unikali sprzedaży za
pośrednictwem resellerów. Wręcz przeciwnie – łatwiej będzie im osiągnąć
założone cele we współpracy z dobrymi partnerami niż samodzielnie, bez
żadnego wsparcia.

 

CRN Masz wieloletnią
historię współpracy z kanałem B2B u poprzedniego pracodawcy, również
z branży IT. Jak wiele różni od siebie obie organizacje? Innymi słowy: jak
daleką drogę ma przed sobą Dell?

Jarosław Trzaskoma Dell przygotował swoje struktury i zasoby do obsługi kanału
partnerskiego na najwyższym poziomie. Nie widzę tutaj żadnych braków. Teraz po
prostu musimy skutecznie przekonać resellerów, że warto z nami
współpracować.

 

CRN Na razie
z naszej sondy wynika, że ok. 40 proc. integratorów uważa, iż
raczej w 2014 roku zmiany wprowadzane przez Michaela Della nie wpłyną
pozytywnie na waszą współpracę z partnerami. Przeciwnego zdania jest
jedynie 12 proc. Kto ma rację?

Jarosław
Trzaskoma
Jestem przekonany, że bieżący rok będzie w przypadku
Della przełomowy, jeśli chodzi o współpracę z resellerami. Jesteśmy
do tego bardzo dobrze przygotowani i sądzę, że w III oraz IV kwartale
zaczniemy zbierać pierwsze owoce naszych działań na rzecz kanału partnerskiego.

Nowy program partnerski Della – specjalizacje

Wprowadzone:

• Server

• Storage

• Security

• Networking

• Data Protection

• Systems Management

Planowane:

• Desktop Virtualization Solutions

• Information Management

• Cloud Services and Solutions