CRN Polska Jakie trendy można dostrzec w dziedzinie
przechowywania i ochrony danych w 2011 r. na rynkach konsumenckim i biznesowym?

 

Rüdiger Theobald Potrzeby klientów związane z magazynowaniem
danych z roku na rok są większe. Według szacunków Verbatimu w 2013 r.
przeciętne gospodarstwo domowe będzie miało ponad 2,2 TB danych. Dlatego w 2011
r. spodziewamy się znaczącego wzrostu sprzedaży na rynku pamięci. Stanie się to
głównie za sprawą popytu na pamięci flash, dyski twarde oraz optyczne o dużej
pojemności. Najszybciej, o 20 – 30 proc. rocznie, zwiększa się sprzedaż dysków
twardych. Zbyt pamięci flash, głównie dzięki SSD, rośnie o 5 proc. rocznie
(wiąże się to ze spadkiem ceny w stosunku do oferowanej pojemności). W Europie
Zachodniej zacznie się boom na płyty Blu-ray. Według GfK ich sprzedaż potroiła
się w ciągu ostatnich trzech lat i nadal ma rosnąć. W związku z tym oczekujemy,
że w 2011 r. zwiększy z 3 do ponad 8 mln. Ważnym trendem na rynku pamięci
masowych staje się również cloud computing. Verbatim planuje rozpocząć oferowanie usług Online Storage już
w drugiej połowie 2011 r.

 

CRN Polska Sporo się słyszy o rosnącej popularności
produktów NAS. Jak będzie się rozwijała ich sprzedaż w roku bieżącym?

Rüdiger Theobald Zakładamy, że segment NAS będzie rósł w
Europie w tem-pie 40 proc. rocznie. Mimo to wciąż będzie stanowić jedynie
niewielką, około 3-proc. część całego rynku produktów służących do
przechowywania danych.

 

CRN Polska Jaka jest przyszłość dysków HDD w kontekście
rozwoju SSD?

Rüdiger Theobald HDD są kupowane masowo. Według badań GfK w
2010 r. w Europie Zachodniej sprzedano ponad 16 mln zewnętrznych dysków
twardych. W 2013 r. w zewnętrznych urządzeniach pamięci masowej zostanie
zastosowanych już ponad 150 mln dysków twardych. Natomiast SSD to wciąż jeszcze
urządzenia niszowe. Dzięki postępowi prac nad technologią spada koszt w
przeliczeniu na GB pamięci. Na razie jednak ceny SSD są nadal stosunkowo
wysokie, a pojemność w porównaniu z HDD niska. Poza tym żywotność tych pamięci
jest ograniczona do 100 tys. operacji zapisu/odczytu, a HDD, znane na rynku od
30 lat, mają opinię solidnych urządzeń.

 

CRN Polska Czy zeszły rok był dla Verbatimu udany? Co jest
waszym celem w 2011?

Rüdiger Theobald Ubiegły rok był bardzo udany, gdyż
osiągnęliśmy zakładaną wielkość sprzedaży dysków twardych w całej Europie.
Działalność w sektorze HDD rozpoczęliśmy w 2007 r., po przejęciu SmartDisku
przez naszą spółkę matkę Mitsubishi Kagaku Media. Skupiliśmy się głównie na
dynamicznie rozwijającym się segmencie 2,5-calowych dysków twardych i dążymy do
osiągnięcia 10-proc. udziału w ich światowej sprzedaży. Mamy zamiar zwiększać
podaż tych urządzeń dla segmentu klientów biznesowych.

Przejęcie spółki Freecom przez Mitsubishi Kagaku Media w
2009 r. było kolejnym ważnym krokiem w umacnianiu naszej pozycji. Dążymy do
osiągnięcia efektu synergii w zakresie hardware’u z Freecomem. Dzięki tej
decyzji Verbatim zajmuje pierwsze miejsce na światowym rynku optycznych płyt
DVD i CD od ośmiu lat. Natomiast w 2009 r., według badań GfK, zdobyliśmy trzecie miejsce wśród dostawców nośników pamięci masowej. Cieszy nas to
osiągnięcie i dlatego celem na rok 2011 jest umocnienie tej pozycji.