CRN Zarząd Samsunga zapowiedział niedawno, że za kilka lat sprzęt IT nie będzie najważniejszą częścią waszej oferty. W tej roli będą występować między innymi produkty medyczne, baterie słoneczne i inne rozwiązania z segmentu lifecare. Nowe pomysły na biznes wynikają między innymi z coraz ostrzejszej, czasami wręcz wyniszczającej konkurencji ze strony chińskich smoków – Huawei oraz ZTE. Czy wobec takich zapowiedzi resellerzy oraz integratorzy IT powinni nastawiać się na długofalową współpracę z wami?

Paweł Ziemiński Wyjaśnijmy kilka spraw. Rzeczywiście Samsung wdraża właśnie tzw. strategię 2020, która zakłada spore zmiany w naszym portfolio produktowym. Decyzja została podjęta na podstawie obserwacji trendów rynkowych. Wyraźnie widzimy, że naszym partnerom coraz trudniej zarobić na samym sprzęcie IT. Tym bardziej że wspomniana chińska konkurencja, która na razie w Europie nie jest jeszcze zbyt silna, w najbliższych 2–3 latach stanie się coraz bardziej agresywna właśnie w tym regionie świata. Dlatego chcemy zaoferować partnerom model współpracy, który można zawrzeć w haśle: „sprzęt plus usługa plus serwis”. To oznacza mocne wejście Samsunga w segment B2B i to właśnie robimy.

 

CRN Czy  jednak w dłuższym okresie wasza oferta nadal będzie związana z rynkiem IT czy raczej z nowymi segmentami gospodarki?

Paweł Ziemiński Nowa strategia nie oznacza, że szeroko pojęta elektronika zniknie z naszej oferty. Wręcz przeciwnie, będzie się dynamicznie rozwijała, ale coraz więcej projektów będziemy robić wspólnie z partnerami na potrzeby przedsiębiorstw, szkół, instytucji publicznych. Do 2020 roku aż 20 proc. przychodów Samsunga ma pochodzić z działań B2B, nie zaś ze sprzedaży B2C na rynku konsumenckim. W ten sposób będziemy beneficjentami takich trendów, jak BYOD, cloud computing czy postępująca mobilność.

 

CRN A co z nowymi segmentami rynku?

Paweł Ziemiński Równocześnie będziemy kładli nacisk na poszerzanie portfolio na przykład o sprzęt medyczny. Z tym że będzie to oznaczać dużą szansę na nowy biznes także dla integratorów IT, którzy będą mogli wprowadzić te produkty do swoich cenników. Oferta na polski rynek będzie gotowa w ciągu 1–2 lat.