CRN Polska Z badań analityków wynika, że popyt na komputery w Europie Zachodniej słabnie. Wprawdzie problem ten na razie nie dotyczy Polski, ale nie ma mowy o dynamicznym wzroście. Jak pan to skomentuje?

Andrzej Sowiński Rynek konsumencki stawia przed producentami i sprzedawcami poważne wyzwania. Wyraźnie widać, że zapotrzebowanie na pecety wśród odbiorców indywidualnych jest niestabilne. To efekt warunków ekonomicznych, w których żyjemy.

 

CRN Polska W czasie spowolnienia gospodarczego obserwowanego w 2009 r. to właśnie zakupy konsumenckie napędzały sprzedaż.

Andrzej Sowiński Dzisiaj jest inaczej, klienci wstrzymują wydatki na produkty IT. W czasie wakacji wystąpiły gwałtowne wahania kursów walut, co wpływa na nastroje kupujących. Optymizmem napawa jednak fakt, że sprzedaż rośnie w segmencie MSP i instytucji. Klienci z tego sektora realizują ciekawe projekty inwestycyjne. Nie traciłbym też nadziei na ożywienie popytu wśród odbiorców detalicznych. Rozmawiamy tuż przed rozpoczęciem sezonu back to school, w końcu roku też  zwykle wzrasta zainteresowanie użytkowników zakupami. Chciałbym podkreślić, że mówienie w Polsce o rozczarowaniu rynkiem konsumenckim oznacza, że sprzedaż wciąż się zwiększa, tylko w mniejszym stopniu niż wcześniej. To właśnie odróżnia Polskę od innych krajów, gdzie dostawcy mają do czynienia z realnymi spadkami zbytu.

 

CRN Polska Czy Lenovo ma jakieś plany zacieśnienia współpracy z partnerami, skoro to firmy, a nie użytkownicy detaliczni, chętniej kupują komputery?

Andrzej Sowiński Tak, wiele się dzieje w tej kwestii. Po pierwsze zmieniliśmy strukturę organizacyjną firmy w Polsce. Wydzieliliśmy zespół, który odpowiada za kontakty z kanałem partnerskim wyspecjalizowanym w obsłudze odbiorców biznesowych z sektora MSP. Wcześniej jeden dział zajmował się zarówno firmami, jak i klientami detalicznymi. Teraz każdy z tych zespołów ma osobnych liderów, product managerów i handlowców.

Partnerzy mogą się spodziewać daleko idących zmian we współpracy. Zaznaczam jednak, że Lenovo nadal będzie sprzedawało wyłącznie za pośrednictwem kanału. Dotyczy to zarówno największych, jak i najmniejszych sprzedawców. Zmienią się natomiast statusy partnerskie, zasady ich uzyskiwania, system certyfikacji, modyfikacją zostaną objęte także szkolenia. Niedługo podamy więcej szczegółów. Celem reorganizacji jest wsparcie przez nasz zespół jak największej liczby partnerów, a także – w przypadku mniejszych firm – przez dystrybutorów. Chcemy, żeby wyznaczyli oni pracowników odpowiadających za kontakty z partnerami Lenovo. Jeśli chodzi o szkolenia, to planujemy rozbudowę systemu edukacji online. Będziemy też kontynuować cykliczne szkolenia produktowe. Takie podejście sprawdza się we współpracy z partnerami.

Ponadto chcemy ulepszyć program lojalnościowy Lenovo. Inne będą zasady uzyskiwania nagród (tzw. wyspa skarbów). Zależy nam, żeby korzystała z tego programu większa niż dotąd grupa partnerów. Zamierzamy stworzyć platformę internetową, która posłuży nie tylko do zbierania punktów wymienianych na nagrody, ale również do intensywniejszej komunikacji z partnerami. Chcielibyśmy informować ich np. o nowościach i promocjach.