Tabletowe przegrupowanie
Stoimy u progu przemian. Kamieniem milowym będzie nowy system operacyjny Microsoftu przystosowany do tabletów.
Mamy drugą połowę roku 2012. Producenci stopniowo rezygnują z produkcji netbooków na rzecz tabletów. Netbooki stały się produktem mało opłacalnym, nie sprzyja im również zbliżająca się premiera Windows 8. Mininotebooki musiałyby mieć wbudowane ekrany dotykowe, by w pełni wykorzystać możliwości nowego systemu operacyjnego, a to wpłynęłoby na podwyższenie kosztów produkcji. Tym samym netbookom jeszcze trudniej byłoby konkurować cenowo z tabletami.
Tablety, pod różną postacią, atakują. Dotąd głównie konsumentów. Mamy erę prawdziwej elektronicznej mobilności, dotychczas związanej głównie z hobby, ze stylem życia. Natomiast tablet w biznesie miał do tej pory bardzo ograniczone zastosowanie. Są wprawdzie interesujące wdrożenia, a ich zakres się zwiększa (np. branża lotnicza, ubezpieczeniowa, restauracje, sejm, edukacja), generalnie jednak mamy do czynienia z sytuacją, w której wielu menedżerów, często z powodu coraz powszechniejszego trendu BYOD, chętnie używa tabletów do pracy. Na przykład do odbioru wiadomości czy wyświetlenia prezentacji, a czasem nawet do uruchamiania aplikacji biznesowych z poziomu przeglądarek internetowych. Tablet jest dla nich jednak nadal tylko dodatkiem do komputera osobistego. Wszystko głównie za sprawą systemu operacyjnego. Ani Android, ani iOS nie są postrzegane jako biznesowe systemy operacyjne.
Myślę, że stoimy jednak u progu przemian. Kamieniem milowym będzie nowy system operacyjny Microsoftu, w pełni dotykowy, przystosowany do tabletów, zarówno dla platform x86, jak i ARM, a co najważniejsze… biznesowy! Windows to platforma najpowszechniejszej wykorzystywana w przedsiębiorstwach, stanowiąca największą bazę aplikacji biznesowych. Dotychczasowa nieobecność systemu Windows w świecie tabletów ma więc takie konsekwencje, że są one postrzegane jako urządzenia konsumenckie. Mają jednak zdecydowanie biznesowy potencjał: to samo jądro systemowe w systemie desktopowym i tabletowym oznaczać będzie, że nowe kompilacje aplikacji będą działały na obu platformach sprzętowych. Łatwość użycia (preinstalowanego) pakietu Office
dodatkowo zwiększy funkcjonalność tabletu z Win8.
Producenci zdają się myśleć podobnie – Microsoft pokazał, a wszyscy wielcy tego świata zapowiedzieli już swoje tablety z Windows 8 na pokładzie. W bieżącym roku spodziewać się możemy pierwszych jaskółek. Natomiast tablety powszechnie wykorzystywane w biznesie wkroczą w nasz świat w roku 2013. Swoją drogą ciekawe, jaki wpływ będzie miała ta trzynastka na parzystą wersję microsoftowego systemu i przemiany, które dopiero przed nami.
Jakich trendów mobilnych należy się spodziewać w najbliższym czasie, zainteresowani dowiedzą się, biorąc udział w konferencji IDC Mobility planowanej przez nas na 20 listopada 2012. Zapraszam!
Autor pełni funkcję Senior Analyst w firmie analitycznej IDC Polska (DGodos@idc.com)
Podobne wywiady i felietony
Dobra okazja dla Salesforce’a
Przykro to mówić, ale wiarygodność Microsoftu jako dostawcy dla partnerów znacząco spada z kwartału na kwartał.
Będziemy liderem w Europie
„Chcemy być najsilniejszym partnerem biznesowym dla Microsoftu w Europie” - mówi Daniel Olejniczak, CEO & Managing Director w polskim oddziale Fellowmind.
Dystrybucja w dobie chmury
W epoce, w której produkty są coraz bardziej wirtualne i nie wymagają tradycyjnego wsparcia logistycznego, część menadżerów po stronie vendorów zaczyna kwestionować wartość dystrybucji. Dla niektórych dostawców dystrybucja wydaje się po prostu odziedziczonym po dawnych czasach podatkiem od sprzedaży – to cytat z jednego z raportów Channelnomics. Tymczasem praktyka pokazuje, że po przeszło dekadzie dynamicznego rozwoju sprzedaży w modelu as-a-service dystrybutorzy mają się znakomicie, a ich rola, a także liczba świadczonych usług systematycznie rośnie. Postanowiliśmy skonfrontować ze sobą przedstawicieli wszystkich stron tego biznesu: producenta/hiperskalera, dystrybutorów oraz integratora, z którymi dyskutowaliśmy na temat roli broadlinerów i VAD-ów w ewoluującym modelu biznesowym kanału sprzedaży w branży IT.