Usługi w chmurze – rewolucja dla partnerów firm sektora MSP
Rynek IT w Polsce przez ostatnie 25 lat podlegał stałym i intensywnym przemianom, choć wydaje się, że to relatywnie krótki okres. Na początku był to niezwykle dynamiczny rozwój branży i firm w niej działających. Po nim nastał czas stabilizacji, żeby wreszcie, co zresztą normalne, przynieść kolejne zmiany, których jesteśmy obecnie świadkami.
Wiele osób wciąż pamięta pracę z DOS-em, czarno-białe
monitory i prowadzenie korespondencji za pomocą listów czy faksów. Obszar
nowoczesnego IT, który jeszcze tak niedawno wydawał się nieosiągalny dla wielu
firm, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, dziś
jest nieodzownym elementem ich działania. Zmienił się sposób korzystania
z informatyki: kiedyś komputery pełniły rolę nieco bardziej zaawansowanej
maszyny do pisania, dziś urządzenia i aplikacje są tak nieodłączną częścią
naszego funkcjonowania w pracy i w domu, że często ich nie
zauważamy, przyjmując ich obecność i wsparcie za pewnik. Co więcej, wraz
ze wzrostem znaczenia informatyki rozwinęły się nowe gałęzie biznesu, czyniąc
z Polski istotne zaplecze technologiczne dla największych marek europejskich
czy światowych.
Przez te lata zmieniał się
również Microsoft, dawniej postrzegany jako producent programów
w pudełkach, a obecnie wiodący dostawca nie tylko oprogramowania, ale
też urządzeń i usług. Dziś to właśnie urządzenia i usługi czy też
szeroko pojęty cloud computing wyznaczają nowe trendy w branży.
Jak teraz wygląda cloud
computing, na czym polega jego fenomen? Dla małych i średnich
przedsiębiorstw usługi w chmurze są nie tylko obietnicą większej
efektywności i elastyczności działania, większego bezpieczeństwa
i komfortu pracy, ale przede wszystkim umożliwiają korzystanie
z zaawansowanych technologicznie rozwiązań bez konieczności dokonywania
inwestycji. Otwiera to zupełnie nowe możliwości, dzięki którym każdy pracownik
zyska dostęp do niezbędnych zasobów firmy z każdego miejsca
i urządzenia, co w warunkach, kiedy praca coraz częściej wykonywana
jest spoza siedziby firmy, ma kolosalne znaczenie.
MSP wyraźnie dostrzegają ten trend i domagają się
rozwiązań, które pomogą im realizować ich zadania z każdego miejsca. Cloud
computing zapewnia mobilność oraz w pełni zdalną pracę.
W przeprowadzonym przez Ipsos Mori w 2013 r. badaniu SMB Cloud
Survey 2013 aż 81 proc. firm korzystających z usług w chmurze
wskazało mobilność i pracę zdalną jako kluczowe czynniki, mające ogromny
wpływ na wzrost efektywności pracowników. Dostęp do poczty, kalendarzy
służbowych, praca w podróży przy wykorzystaniu różnych urządzeń to tylko
część procesów, których przeniesienie do chmury pozwala pracownikom oszczędzać
czas i pracować bardziej efektywnie. Dzięki zwiększeniu mobilności
pracodawcy mogą zaoferować zatrudnionym bardziej elastyczne warunki pracy,
przyspieszyć i usprawnić wiele procesów, ułatwić wykonywanie zadań
pracownikom zdalnym i jednocześnie obniżyć koszty. Doceniają to również
użytkownicy rozwiązań chmurowych – aż 67 proc. z nich uważa, że
mobilność i elastyczność nowoczesnych rozwiązań IT ma pozytywny wpływ na
równowagę między życiem prywatnym a zawodowym.
Cloud computing gwarantuje ciągłość biznesową – czy to
w przypadku niespodziewanych zdarzeń, których efektem jest zniszczenie
infrastruktury IT, czy też wymiany urządzeń. Błyskawiczna synchronizacja danych
i brak skomplikowanych instalacji to główne atuty, stające się standardem
dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza z branży
usługowej, wymagającej sprawnej oraz szybkiej komunikacji i przepływu
informacji. To też niewątpliwy atut w rękach partnerów oferujących
rozwiązania w tym modelu.
Mity i uprzedzenia firm do cloud computingu odchodzą
w niepamięć. Rewolucja, która zaczęła się jakiś czas temu, dokonuje się na
naszych oczach. Chmura i mobilność rewolucjonizują sposób prowadzenia
biznesu, również partnerskiego. Już przeszło tysiąc polskich firm partnerskich
dostrzegło kierunek zmian i aktywnie sprzedaje Office 365. Wspieramy ich
w tym procesie oraz ich rozwoju. Teraz i w przyszłości.
Autor komentarza jest dyrektorem odpowiedzialnym za sektor
SMB w polskim oddziale Microsoft.
Podobne wywiady i felietony
Dobra okazja dla Salesforce’a
Przykro to mówić, ale wiarygodność Microsoftu jako dostawcy dla partnerów znacząco spada z kwartału na kwartał.
Będziemy liderem w Europie
„Chcemy być najsilniejszym partnerem biznesowym dla Microsoftu w Europie” - mówi Daniel Olejniczak, CEO & Managing Director w polskim oddziale Fellowmind.
Dystrybucja w dobie chmury
W epoce, w której produkty są coraz bardziej wirtualne i nie wymagają tradycyjnego wsparcia logistycznego, część menadżerów po stronie vendorów zaczyna kwestionować wartość dystrybucji. Dla niektórych dostawców dystrybucja wydaje się po prostu odziedziczonym po dawnych czasach podatkiem od sprzedaży – to cytat z jednego z raportów Channelnomics. Tymczasem praktyka pokazuje, że po przeszło dekadzie dynamicznego rozwoju sprzedaży w modelu as-a-service dystrybutorzy mają się znakomicie, a ich rola, a także liczba świadczonych usług systematycznie rośnie. Postanowiliśmy skonfrontować ze sobą przedstawicieli wszystkich stron tego biznesu: producenta/hiperskalera, dystrybutorów oraz integratora, z którymi dyskutowaliśmy na temat roli broadlinerów i VAD-ów w ewoluującym modelu biznesowym kanału sprzedaży w branży IT.