CRN Niedawno zadałem Ireneuszowi Dąbrowskiemu pytanie o przyszłość resellerów (CRN nr 8/9 2012, „Co z tą etyką?”). Przytoczył dane na temat liczby producentów powozów konnych w Paryżu, których było tam kiedyś 3 tys. Gdy przyszła era motoryzacji, nie mieli innej drogi niż zmiana branży. Czy uważacie, że porównanie jest celne?

Michał Iwanciw Nie pamiętam, żebyśmy na lekcjach historii uczyli się o masowych samobójstwach producentów paryskich powozów. Z czasem zapewne przekwalifikowali się w mechaników samochodowych i sprzedawców aut. Transformacja, taka czy inna, odbywa się także na rynku IT. Na przykład dziesięć lat temu nie było mowy o technologiach mobilnych. Teraz stają się normalną częścią oferty salonów. Rolą sieci, na przykład Sferisu, jest wspomaganie partnerów w tej transformacji.

Wojciech Buczkowski Zgadzam się z Michałem. Kiedyś były powozy, teraz są samochody. Kiedyś działało tysiące małych sklepów z napisem „Komputery”, a dzisiaj są nowoczesne sieci handlowe z pełną paletą usług. Oczywiście my też się zmieniamy, dostosowując się do ewolucji całego rynku.

Jan Zdebel Gdyby było tak, jak mówi pan Dąbrowski, to oznaczałoby, że komputery muszą zniknąć z naszego życia, a tego raczej nie przewidujemy. Dla mnie rynek komputerów nierozerwalnie związany jest z salonami sprzedaży, a przede wszystkim z wartością dodaną, którą oferują takie punkty. To nie oznacza oczywiście, że nie będą ewoluowały, dostosowując się do sytuacji rynkowej. Musimy jedynie obserwować potrzeby klientów i wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Taką elastyczność oferty może zapewnić wyłącznie sklep komputerowy.

 

CRN Czy rozwój polskiego rynku jest na tyle intensywny, że wystarczy miejsca dla wszystkich, czyli: salonów, sklepów internetowych, marketów i operatorów telekomunikacyjnych?

Jan Zdebel Osiągnięcie dalszego wzrostu przychodów w sieciach salonów na pewno nie będzie łatwe, ale z drugiej strony zrobiło się właśnie trochę dodatkowego miejsca na rynku. Natomiast warto podkreślić, że rozwój to nie jest jedynie wzrost obrotów. To również zwiększanie kwalifikacji, obieranie nowych kierunków działania, nowe usługi. Dlatego jestem spokojny o przyszłość sieci salonów. Ponadto nie da się ukryć, że polski rynek IT wciąż ewoluuje i wraz ze wzrostem świadomości społecznej stale się rozwija.

Wojciech Buczkowski W I kwartale 2012 r. zanotowaliśmy zwiększenie sprzedaży w salonach własnych i partnerskich, więc w przypadku sieci odpowiedź jest twierdząca. Oczywiście sprzyjało nam osłabienie niektórych graczy. 30 marca spółka InwazjaPC złożyła wniosek o upadłość, Vobis podjął decyzję o ograniczeniu liczby salonów…