CRN Podaż mniejszych systemów wideokonferencyjnych, dostępnych dla każdej wielkości przedsiębiorstw, rośnie bardzo szybko. Obserwujemy to również w Polsce. Co pomaga, a co jeszcze ciągle stanowi przeszkodę dla rozwoju tego rynku?

Ziva Nissan Odwiedzam różne kraje w Ameryce, Europie, Azji i badam potrzeby przedsiębiorstw w zakresie wideokonferencji. Z moich doświadczeń wynika, że zasadniczo są one bardzo podobne, bez względu na to, czy mamy do czynienia z dużą, średnią czy całkiem małą firmą. Przedsiębiorstwa chcą łatwo dostępnych oraz przystępnych cenowo, ale jednocześnie naprawdę niezawodnych w działaniu systemów wideokonferencyjnych. Ta właśnie potrzeba będzie napędzać rynek. Ciągle jednak jeszcze bardzo niewielki procent pokojów konferencyjnych faktycznie jest wyposażony w rozwiązania wideokonferencyjne. Niemniej systematycznie rozwija się trend organizowania mniejszych przestrzeni roboczych, typu huddle-room. To ważny czynnik, który korzystnie wpływa na wzrost sprzedaży takich systemów, jakie proponuje Logitech.

 

CRN Producentom i resellerom niewątpliwie pomaga też chmura.

Ziva Nissan Rozwój aplikacji do wideokonferencji w chmurze to kolejny czynnik, dzięki któremu zobaczymy więcej naszych rozwiązań w pokojach spotkań. Ten trend zmienia tradycyjne postrzeganie systemów wideokonferencyjnych, jako bardzo rozbudowanych sprzętowo i programowo. Ludzie chcą się komunikować szybko i bez problemów, więc systemy mają być nie tylko łatwe do podłączenia. Powinny być także przenośne, aby wideokonferencję można było zorganizować w dogodnym dla użytkownika miejscu, bez konieczności korzystania z pomocy działu IT. My gruntownie testujemy nasze rozwiązania na ludziach „nietechnicznych” – osobach z działów HR czy finansowych. Jeśli, korzystając z naszych zestawów, mogą sami łatwo zestawić połączenie, przeprowadzić i zakończyć wideokonferencję, wiemy, że stworzyliśmy system, jakiego poszukuje rynek.

 

CRN A jak wygląda kwestia jakości takich prostych, stosunkowo niedrogich rozwiązań wideokonferencyjnych?

Ziva Nissan Przystępność cenowa nie może iść w parze z zawodnością produktów wideokonferencyjnych. Wspominałam już, że sprawdzamy, jak z naszymi systemami dają sobie radę ludzie z działów innych niż techniczne. Poza tym testujemy działanie naszych rozwiązań z najważniejszymi aplikacjami wideokonferencyjnymi wykorzystywanymi w różnych częściach świata – ich popularność zmienia się w zależności od kraju. Dlatego portfolio programów, z jakimi współpracują nasze systemy, jest szerokie. Przykładem jest kooperacja z Microsoftem i Cisco na polu wideokonferencji i rozwoju aplikacji. Systemy Logitech mają się sprawdzać wszędzie. Trudno sobie wyobrazić, że podczas umówionego biznesowego spotkania wideokonferencyjnego z ważnym klientem czy grupą klientów coś źle działa, zawodzi głos bądź obraz.

 

CRN Czy w czasach intensywnego rozwoju kompaktowych systemów, a także aplikacji chmurowych stanowicie konkurencję dla producentów tradycyjnych rozwiązań wideokonferencyjnych?

Ziva Nissan Oczywiście w dużych przedsiębiorstwach – na przykład instytucjach finansowych – ciągle funkcjonują tradycyjne systemy wideokonferencyjne. Są one utrzymywane ze względu na to, że dużo w nie zainwestowano. Ale nawet ten rodzaj klientów interesuje się i będzie się interesował coraz bardziej rozwiązaniami o cechach, o których wspominałam.

 

CRN Które rozwiązanie z oferty Logitech ma pani zdaniem szansę zyskać popularność na polskim rynku? Proszę o przykład.

Ziva Nissan Dobrym przykładem będzie kamera MeetUp, którą niedawno wprowadziliśmy na rynek. To zaawansowane rozwiązanie All-in-One. Bardzo ważną cechą tego produktu jest szerokie pole widzenia, dzięki czemu z każdą osobą biorącą udział w wideokonferencji będzie dobry kontakt. Urządzenie ma różne konfiguracje – w zależności od tego, czy ma być zastosowane w większym czy w mniejszym pokoju. Na przykład kiedy pracuje w mniejszym i ludzie siedzą blisko ekranu, zaawansowana optyka kamery eliminuje efekt rybiego oka. Postaci są widoczne w naturalnych proporcjach. W biznesowych kontaktach sposób, w jaki widzimy rozmówcę, jest bardzo ważny, podobnie jak wyraźny dźwięk. Dlatego wyeliminowaliśmy problem pogłosu, który tak bardzo irytuje podczas rozmów. Rozwiązanie eliminuje też hałasy dobiegające z otoczenia. Łatwo je również przenieść z pokoju do pokoju. Wprowadziliśmy MeetUp na rynek w związku z rosnącą popularnością huddle-roomów.

 

CRN Logitech, rozwijając kanał sprzedaży rozwiązań wideokonferencyjnych w Polsce, nie zapewnia na miejscu specjalisty odpowiedzialnego za pomoc przedsprzedażną. Od czego uzależniacie wyznaczenie takiej osoby w przyszłości?

Ziva Nissan Przez ostatnie dwa lata, a szczególnie przez ostatni rok intensywnie pracowaliśmy nad rozwinięciem sprzedaży w dziale VC. Stworzyliśmy kadry w wielu krajach, zbudowaliśmy struktury wsparcia i traktujemy bardzo poważnie kwestię kontynuacji rozwoju tych struktur. Nasze rozwiązania mogą kupić firmy wielooddziałowe, które mają biura w różnych krajach, ponieważ ich dostępność jest bardzo szeroka. Wzbogacenie kadry o większą liczbę inżynierów czy innych specjalistów w Polsce uzależniamy od rozwoju biznesu, a więc wzrostu sprzedaży. Rozpatrzymy to w przyszłości. Na tym etapie zatrudnianie takiej osoby na miejscu nie jest naszym zdaniem konieczne. Wystarczą osoby działające na poziomie regionalnym.

 

CRN Klienci końcowi mogą kupić te produkty z grupy VC, które sprzedajecie w kanale partnerskim, bezpośrednio na waszej stronie internetowej. Polscy integratorzy i resellerzy mogą to postrzegać jako niepotrzebne konkurowanie z nimi.

Ziva Nissan Trudno mi się z tym zgodzić. Owszem, klienci końcowi zaopatrują się przez naszą stronę, ale zwykle są to pojedynczy użytkownicy. Przedsiębiorstwa natomiast chcą wartości dodanej. Więc firmy – czy to małe, średnie, czy duże – będą współpracować z resellerami, integratorami, aby tę wartość dostać. Dlatego nie postrzegamy sprzedaży przez naszą stronę jako konkurowania z resellerami.

 

CRN Czy rozwiązania z grupy video collaboration będą także oferowane w elektromarketach?

Ziva Nissan Większość rozwiązań Logitech jest sprzedawana przez resellerów. Część naszej oferty rzeczywiście można znaleźć w elektromarketach, ale są to zwykle produkty desktopowe.

 

CRN Jakie trendy będą miały wpływ na rozwój systemów wideokonferencyjnych w przyszłości?

Ziva Nissan Po łatwych w instalacji, funkcjonalnych, niezawodnych w działaniu rozwiązaniach do komunikacji wideo i zdalnej współpracy przyjdzie czas na systemy bardziej inteligentne, które w jeszcze większym stopniu uproszczą pożądane funkcje. Umożliwią na przykład większą kontrolę nad rozwiązaniami wideokonferencyjnymi za pomocą głosu.