CRN Kiedy Microsoft wprowadził do oferty Office 365 oraz CRM online,
pojawiły się głosy, że firma zrobiła zwrot w kierunku modelu sprzedaży
bezpośredniej użytkownikom końcowym. Czy wasi partnerzy powinni obawiać się
marginalizacji kanału dystrybucyjnego, o czym mogłaby świadczyć także polityka
sprzedaży tabletu Surface?

Marcin Sowiński Zacznijmy może od oprogramowania. Otóż nasze
produkty coraz mniej służą do dalszej odsprzedaży, a coraz bardziej do tego,
żeby na ich bazie partnerzy tworzyli swoje własne usługi czy rozwiązania. Dobrym
przykładem jest polski integrator ITMAGINATION, który został wyróżniony
tytułem Country Partner of the Year 2012. Nagrodę otrzymał za implementację własnych,
autorskich pomysłów dla klientów biznesowych, wykorzystujących technologie
Microsoftu. Coraz więcej naszych partnerów korzysta z tego, że dajemy im
możliwość działania właściwie we wszystkich obszarach gospodarki. Mam na myśli
zarówno biznes, jak też przemysł, ale także segment użytkowników domowych.

 

CRN Jak rozumiem, na znaczeniu tracą partnerzy, którzy koncentrują się
na odsprzedaży waszych produktów, a zyskują kreatywni deweloperzy?

Marcin Sowiński Pod tym względem Polska wypada bardzo dobrze.
Kolejnym wzorcowym przykładem sukcesu jest chociażby firma JADE. Została
założona przez młodych ludzi zaraz po studiach. Zainwestowali w kupno narzędzia
deweloperskiego Microsoftu i stworzyli świetne rozwiązania w oparciu o
SharePoint. Po jakimś czasie zostali przejęci przez AMG.net i chcą być głównym
centrum kompetencyjnym Microsoftu w Polsce. To jeden z wielu dowodów na to, że
przejście od modelu sprzedaży detalicznej, sklepowej w stronę modelu usługowego,
to sposób na sukces.

 

CRN Na ile program Office 365 Open, który ogłoszono podczas WPC 2012,
pomoże polskim partnerom w rozwoju biznesu?

Przemysław Szuder Sądzę, że znacząco zwiększy ich możliwości
rozwoju ciekawych rozwiązań dla klientów. Do tej pory słusznie narzekali, że
Office 365 to gotowy produkt do zwykłej odsprzedaży, za którą dostają
określoną, standardową prowizję. Teraz mogą kupić od nas Office’a 365, a
następnie sprzedać tę aplikację w komplecie ze swoimi usługami. Na „koniec
dnia” klient otrzyma od resellera czy integratora jedną fakturę za całą usługę.To
mocny sygnał z naszej strony dla kanału partnerskiego, że jego rola jest dla
nas bardzo ważna.

 

CRN: Podczas WPC 2012 Microsoft prezentował możliwości Windows Phone 8
i zachęcał do tworzenia aplikacji na ten system. Jak polscy deweloperzy radzą
sobie w tym segmencie rynku?

Przemysław Szuder Bardzo dobrze, bo mamy świetne zaplecze
akademickie i relatywnie niedrogich fachowców. Dzięki temu Polska jest regionalnym
centrum deweloperskim. Dość powiedzieć, że polskie firmy opracowały około 3
tysiące aplikacji na Windows Phone, co daje nam trzecie miejsce na świecie.

 

CRN Jak dużo można na tym zarobić?

Marcin Sowiński To zależy oczywiście od tego, jaką kto narzucił cenę
i ilu chętnych chciało zapłacić. Na pewno każda dobra aplikacja biznesowa
przeznaczona na rynek globalny to potencjalnie bardzo dochodowy produkt. Tym
bardziej, że Windows AppStore staje się coraz bardziej popularny wraz ze
wzrostem liczby aplikacji. Obecnie można już wybierać spośród 100 tysięcy programów.

Przemysław Szuder Warto podkreślić, że każdy deweloper może
swobodnie ustalać ceny swoich programów dla Windows Phone, zaś Microsoft nie
pobiera żadnych prowizji. Jedyne, czego wymagamy, to przejścia przez proces
certyfikacji. W ten sposób sprawdzamy, czy aplikacja jest bezpieczna dla
użytkownika końcowego.



 

CRN Co nowego wniesie Windows Phone 8 z punktu widzenia deweloperów?

Marcin Sowiński Przede wszystkim zapewnia niespotykaną wcześniej
synchronizację pomiędzy smartfonem, a każdym innym urządzeniem komputerowym.
Użytkownik ma teraz możliwość pracy na smartphone’ie, tablecie, notebooku czy
desktopie z dowolnego miejsca na tych samych danych, programach, plikach etc.
Oczywiście transmisja danych jest w pełni bezpieczna, co ma ogromne znaczenie
zwłaszcza dla użytkowników biznesowych. Deweloperzy będą mogli teraz
wykorzystać smartphone’y w swoich projektach dla klientów w taki sposób, jak
nigdy wcześniej.

 

CRN: Wróćmy do
wspomnianego na początku tabletu. Co możecie powiedzieć partnerom, którzy
chcieliby sprzedawać Surface’a, ale nie będą mogli?

Marcin Sowiński Surface to przede
wszystkim narzędzie, które ma zainspirować producentów tabletów do tworzenia
produktów najwyższej jakości. Dzięki temu na rynku pojawiać się będzie dużo
ciekawych propozycji wykorzystujących Windows 8. Chodzi więc o popularyzację
tabletów z nowym systemem Microsoftu, nie zaś podbicie tego segmentu rynku
przez „jedyną słuszną markę”.

Przemysław Szuder Microsoft nie jest
firmą hardware’ową. Nie mamy doświadczenia w logistyce, która jest jedną z
kluczowych kwestii w przypadku sprzedaży sprzętu w typowym kanale
dystrybucyjnym. Chcemy więc pozostać ekspertem w tych dziedzinach, w których
specjalizowaliśmy się do tej pory. Rozwój produktów sprzętowych pozostawiamy
takim firmom, jak Acer, HP czy Lenovo, które znają się na tym o wiele lepiej
niż my.

 

CRN A co zmieni debiut Windows Server 2012 zapowiedziany na
wrzesień tego roku?

Przemysław Szuder Po premierze Windows Server 2012 oraz dzięki
System Center 2012 (na rynek trafił w maju br. – przyp. red.) będziemy pierwszą
firmą, która umożliwi zarządzanie dowolnie zdywersyfikowaną infrastrukturą w
firmie. Chodzi zarówno o środowisko desktopowe, serwerowe i smartphone’owe. Dzisiaj
sen z oczu informatyków w firmach spędza rosnące wykorzystywanie smartphone’ów
do zadań biznesowych. Od września będą mogli zarządzać aplikacjami, plikami czy
dostępem do wszystkich urządzeń, niezależnie od tego czy będą mieli do czynienia
z Uniksem, Linuksem czy Windowsem. Dlatego uważam, że Windows Server 2012 to
nowe otwarcie dla Microsoftu w segmencie rozwiązań do zarządzania
infrastrukturą IT.