Ceconomy, spółka do której należy MediaMarktSaturn, planuje likwidację ok. 500 miejsc pracy – poinformował niemiecki dziennik Handelsblatt. Koncern potwierdził cięcia stanowisk administracyjnych w niemieckich jednostkach. Celem ma być optymalizacja struktury i procesów w spółce oraz redukcja kosztów. Korporacja liczy na oszczędności rzędu 110 – 130 mln euro rocznie od przyszłego roku finansowego, który rozpocznie się 1 października br. Z tym, że w aktualnym roku koszty zmian oszacowano na 150 – 170 mln euro. 

Od 1 marca br. Ceconomy (powstała w 2016 r. po podziale grupy Metro) ma nowego szefa, którego zadaniem jest m.in. przyspieszenie transformacji korporacji. "Nie wykorzystaliśmy jeszcze swojego wielkiego potencjału" – twierdzi Jorn Werner. Według niego w poprzednich latach korporacja zarządzająca Media Markt i Saturn koncentrowała się wyłącznie na szerokiej ofercie produktów i atrakcyjnych cenach, a koszty rosły. Ocenia, że aktualna struktura firmy nie jest optymalna i część administracyjna musi zostać zmniejszona. Zostanie ona połączona dla Media Marktu i Saturna, ale ta druga sieć pozostanie na rynku (w Polsce została zintegrowana z Media Markt w ub.r.). W związku z restrukturyzacją nie ma też planu zamykania większej liczby marketów.

Poprzednie kierownictwo Ceconomy pożegnało się ze spółką po słabych wynikach minionego roku finansowego (do 30 września ub.r.). Zysk netto spadł 9-krotnie r/r. W ramach restrukturyzacji od lipca br. zarząd zostanie zmniejszony do dwóch osób (oprócz CEO pozostanie w nim dyrektor finansowa).

Większy zysk w Polsce

Ceconomy podało w sprawozdaniu finansowym za IV kw. 2018 r. (I kw. roku finansowego), że w tym okresie spadły przychody korporacji w Polsce wobec analogicznego okresu 2017 r., ale nie ujawnia liczb. Wyjaśnia ten wynik ostrą konkurencją oraz ograniczeniem handlu w niedziele.

W sumie przychody korporacji w regionie Europy Wschodniej (Polska i Turcja) wyniosły w ostatnim kwartale ub.r. 462 mln euro (-10,9 proc.). Jednakże na poziomie zysków słaby wynik w Turcji Polska zrekompensowała pomimo niższej sprzedaży. W efekcie EBIDTA w regionie wyniosła 20 mln euro, podobnie jak rok wcześniej, a zysk operacyjny – 15 mln euro (-1 mln euro wobec ub.r.).

Jednak, jak zauważono w raporcie, wyższe zyski w Polsce to efekt pozytywnych jednorazowych czynników w redcoon Poland oraz zaspokojenia roszczeń odszkodowawczych. Firma nie ujawnia szczegółów.

W sumie w IV kw. 2018 r. globalnie zysk netto Ceconomy wzrósł o 3 proc., do 107 mln euro. Marża brutto wyniosła 18,4 proc. (-0,6 pproc.) przy przychodach większych o 1,7 proc. niż rok wcześniej (6,88 mld euro). W tym sprzedaż online wzrosła o 28 proc.